+421 949 545 308

Ako je možné skrátiť učenie angličtiny len na 1 rok zaujímavého, zábavného učenia?

Existujú dva druhy učenia angličtiny: produktívne a neproduktívne učenie.

 

Neproduktívne učenie je učenie, ktoré študenta nebaví, výsledky vidí veľmi pomaly, nechce sa mu do toho, vníma to ako prácu, nudí ho a vyčerpáva z neho energiu.

Je to učenie, ktoré je postavené na týchto 4 princípoch:

Drilovanie gramatiky.

Dôraz na formu a nie na obsah (učenie na nudných, irelevantných témach).

Memorovanie ako základ zapamätania.

Aktívne opakovanie.

 

Produktívne učenie je učenie, ktoré študenta baví, výsledky vidí rýchlo, rád sa k tomu vracia, vníma to ako hobby, alebo ako oddych a energiu mu to dodáva. 

Je postavené na úplne iných princípoch:

Multi-zmyslové učenie toho, ako sa to povie a ako sa to píše naraz.

Učenie celých viet, kde sú slová a gramatika prirodzene v kontexte.

Tvorba systému na pasívne, automatické opakovanie.

Dôraz na obsah, ktorý študenta tak baví, že ho ťahá naspäť k angličtine.

Pamäťové techniky od majstrov sveta v pamäti ako základ zapamätania.

 

Zamysli sa na chvíľu – ktorým z týchto dvoch spôsobov by si sa radšej učil angličtinu?

Nudným memorovaním, alebo produktívnym učením?

 

Väčšina súčasných spôsobov učenia angličtiny je neproduktívna. Aj appky a mnohé online kurzy stoja na učení cez gramatiku.

Ale teraz nechcem kydať na slovenské školstvo. Chcem ti ukázať, čo môžeš urobiť pre tvoju angličtinu – ako sa učiť produktívne.

 

Ako takéto učenie vyzerá v praxi

Keď Miro Sýkora vstupoval do môjho kurzu, angličtinu sa pokúšal naučiť 22 rokov.

Opakovane vstupoval do jazykových kurzov, v ktorých musel prestať, pretože ho to nebavilo, alebo sa bolo treba biflovať slovíčka, alebo kvôli služobke zmeškal pár lekcií a celá skupina mu ušla.

 

V rámci práce precestoval celý svet, ale bez angličtiny.

Nevedel sa v zahraničí dohovoriť, nevedel vybaviť letiskové formality a ani letuške nevedel povedať, že čo chce – stále mu musel niekto prekladať.

 

Vždy, keď sa skúsil angličtinu znovu učiť, učenie bolo stále o tom istom.

Nuda, alebo bifľovanie, alebo sa musel prispôsobovať skupine.

 

Nalepili sa na neho základy, ako „volám sa,“ ale bolo toho veľmi málo.

Keďže sa druhým v angličtine darilo viac, nadobudol presvedčenie, že nie je typ na jazyky.

Presne ako som písal na druhej stránke tohoto návodu.

 

Keď vstúpil ku mne do kurzu, hľadal angličtinu, ktorej by sa nemusel prispôsobovať. Angličtinu, ktorá by sa prispôsobila jemu.

Učenie, ktoré by mohol robiť v jeho vlastnom tempe.

Učenie, ktoré by mohol robiť vtedy, kedy to časovo vyhovuje jemu.

 

A toto je druhá časť neproduktívneho a produktívneho učenia.

 

 

Neproduktívne učenie:

Študent sa učí vtedy, keď je hodina.

Študent sa učí v tempe druhých.

Študent sa má prispôsobiť učeniu.

Študent má pocit neistoty.

 

Produktívne učenie:

Študent sa učí vtedy, keď chce on.

Študent sa učí vo vlastnom tempe (niektoré veci mu pôjdu rýchlejšie, niektoré mu pôjdu pomalšie – vždy môže napredovať).

Učenie sa prispôsobí študentovi.

Študent má pocit kontroly.

 

Zamysli sa na chvíľu nad tým, ktorým spôsobom by si sa radšej učil angličtinu?

Neproduktívnym spôsobom, kde prichádzaš o pokrok iba kvôli tomu, že sa musíš prispôsobovať druhým?

Alebo produktívnym spôsobom, kde si ty pánom a učenie sa ti prispôsobí?

Ktorým spôsobom by sa ti angličtina postupne znechutila?

A ktorým spôsobom by si sa k angličtine rád vracal?

 

Už možno začínaš chápať, že je obrovský rozdiel v rýchlosti učenia, keď sa človek učí správnym spôsobom vo vlastnom tempe, než keď sa má učiť neproduktívne a prispôsobovať skupine.

 

Takto sa dá skrátiť učenie aj iných vecí, nielen angličtiny

Scott H. Young sa v roku 2011 rozhodol, že pre neho nie je dôležitý titul z univerzity, kde sa platí 50 000$ ročne.

Chcel vzdelanie, ktoré tá škola poskytuje. Nechcel jej však za 4 roky zaplatiť 200 000$ iba kvôli tomu, aby mal papier.

Videl, že univerzita má všetky lekcie online.

A tak 4 ročné štúdium MIT Univerzity (počítačové vedy) prešiel len za jeden rok tým, že sa učil z domu.

Hlavný princíp skrátenia učenia spočíval v tom, že sa učil produktívne. Nemusel nikam dochádať. Nemusel nikde čakať. Učil sa v jeho vlastnom tempe. V jeho vlastnom prostredí. Technikami efektívneho učenia.

Skrátil štúdium zo 4 rokov len na 1 rok.

Ušetril 3 roky jeho života.

Ako takéto učenie funguje pri angličtine?

 

Príklad úspešného študenta, ktorý skrátil učenie angličtiny len na 10 mesiacov

Miro Sýkora k angličtine pristupoval so správnym mindsetom – nastavením mysle.

Chcel vedieť, ako sa naučiť anglicky.

Bol ochotný vyskúšať nový spôsob učenia.

Uvedomoval si, čo všetko mu angličtina prinesie, takže sa chcel angličtine aktívne venovať.

 

Venoval sa jej 10 mesiacov. Učil sa ju dennodenne, pretože ho tak bavila. Využil na učenie jeho mŕtvy čas.

 

Keď potom cestoval týždeň v Ázií a videl Thajsko a Čínu, už mu nikto nemusel prekladať.

Bez problémov sa vynašiel a dorozumel, aj keď zmeškal spiatočný let.

Anglicky rozpráva s kolegom v práci, ktorý žil roky v Kanade.

Píše si s ľuďmi, ktorých spoznal v Thajsku.

A prostredníctvom angličtiny sa učí thajčinu.

 

Miro je príkladom ľudí s epickými úspechmi s angličtinou, ktoré zažili len behom prvého roka učenia.

O nich ti poviem neskôr viac, ale predtým sa vrátim späť k tebe:

 

Čo, ak by si vedel anglicky aj ty?

Čo by to pre teba znamenalo?

Zamyslel si sa nad tým?

 

Našiel by si si lepšiu prácu? S vyšším platom? O 498€ mesačne? O 6000€ ročne? Skoro o 30 000€ viac iba za 5 rokov…

Vedel by si sa dorozumieť pri cestovaní? Cítil by si sa pri cestovaní stokrát pohodlnejšie?

Pozerával by si filmy a seriály? Čítal by si anglické knihy?

Splnil by si si tým dlhoročný sen?

Čo by to pre teba znamenalo?

Je dôvod, prečo sa ťa pýtam tieto otázky.

 

Ako veľmi ochotný by si bol sa angličtine venovať aktívne, ak by si sa ju učil efektívne? Ak by si sa učil produktívnym spôsobom učenia a videl výsledky?

Ako veľmi by si chcel spoznať techniky efektívneho učenia?

Ako veľmi by si ich chcel použiť, aby si sa zlepšil v angličtine?

Ako veľmi by si ich chcel použiť, aby si sa naučil anglicky rozprávať?