Skutočné tajomstvo rýchleho, ľahkého a efektívneho učenia angličtiny
Keď som chodil na strednú, tak mi angličtina nešla.
Dnes hovorím anglicky, dohovorím sa s cudzincami na Slovensku a aj v zahraničí, pozerávam anglické filmy, čítam anglické články.
Naučil som sa anglicky napriek tomu, že mi v štátnom školstve nešla. Napriek tomu, že mi na strednej nešla. Napriek tomu, že mi bolo zle od žalúdka, keď som sa mal učiť tabuľku časov, ktorá nedávala žiaden zmysel a bola úplne zbytočná.
Naučil som sa anglicky inak. Bez bifľovania. Bez šprtania. Bez nudy.
Hovoril som anglicky s Američanmi, Talianmi, Španielmi, Nemcami, Angličanmi a dokonca aj s jedným Mexičanom.
To, čo mi pomohlo, som zdieľaľ s druhými a viedlo to k epickým úspechom:
Ako som spomenul, nie vždy mi angličtina išla. Celkovo, jazyky na základke, ani začiatkom strednej neboli moja silná stránka.
Ak by si mi začiatkom druhého ročníka mojej strednej povedal, že
budem hovoriť anglicky tak dobre, že budem mať pol roka spolubývajúceho Taliana, s ktorým všetko o bývaní po anglicky vyvabím a dohodnem
budem hovoriť po anglicky a po španielsky so španielskymi cudzincami a niekoľkokrát s nimi ísť na pivo do mesta
si budem prekladať francúzske pesničky
si budem čítať talianske články o politike
budem čítať poľské stránky o lietadle, ktoré ma zaujíma
že budem čítať azbuku a orientovať sa lepšie v nemčine a v portugalčine
Ak by si mi povedal, že pokročilú anglickú slovnú zásobu pochytím z toho, že budem pozerávať anglické filmy a seriály s anglickými titulkami, alebo bez titulkov…
A že sa dokonca naučím také slovíčka, ktoré nebude poznať ani moja učiteľka…
Ak by si mi toto vtedy povedal, tak by som bol asi veľmi prekvapený, lebo mne jazyky v tradičnom školstve nejako veľmi nešli.
Z gramatických testov som mával na angličtine 3, alebo 4. Úlohy som si opisoval od ľudí, ktorí ich naozaj robili. Alebo od ľudí, ktorí ich odpísali od niekoho iného.
Mal som plné zuby prepisovania poučiek z tabule do zošita.
Totálne ma to nebavilo.
Nebavilo ma to tak, že som si myslel, že na angličtinu zanevriem.
Rozhodol som sa však, že sa anglicky naučím aj napriek neefektívnemu školstvu.
Čo som vtedy nečakal, je, že sa vydávam na cestu za dobrodružstvom.
Za dobrodružstvom, ktoré predčilo všetky moje očakávania o tom, ako som si v mojich 16 rokoch myslel, že bude nasledujúcich 12 rokov vyzerať.
Za dobrodružstvom, ktoré mi prinesie nielen angličtinu, nielen rozprávanie sa s cudzincami, ale tiež zážitky, o akých som ani len nesníval.
Na strednej škole som hľadal, ako sa učiť efektívne. Hľadal som to hlavne kvôli tomu, že som chcel mať na gympli dobrý priemer a veľa som chýbal – niekedy aj mesiac z pol roka.
Hľadal som tiež, ako sa efektívne učiť cudzie jazyky.
Veci, ktoré som našiel, som testoval na mojej angličtine a španielčine.
Hoci sa mnohé tvárili skvele, v praxi nefungovali, alebo fungovali inak.
Keď som sa naučil anglicky a zlepšil v španielčine, začal som radiť druhým ľuďom, ako sa učiť jazyky efektívne.
Spravil som prvý slovenský e-book o efektívnom učení cudzích jazykov…
Prvý slovenský online kurz o efektívnom učení cudzích jazykov…
Až som vytvoril Online kurz AngličtinaRýchlo, ktorý je zameraný špeciálne na angličtinu.
Mojimi kurzami som pomohol tisíckam ľudí a stále pomáham ďalším.
Dnes ti však chcem povedať veci zdarma.
Nie každý sa prihlási do môjho kurzu a sú skrátka veci, ktoré chcem, aby ľudia o efektívnom učení vedeli, bez ohľadu na to, či sa do môjho kurzu prihlásia, alebo nie.
Totiž, keď budeš vedieť tieto veci… tieto tajomstvá efektívneho učenia… tak aj ty budeš o krok bližšie k ovládnutiu angličtiny.
Rozprávanie s cudzincami…
Porozumenie angličtine…
Ľahké a efektívne učenie….
Rýchle učenie…
To všetko sa stane realitou.
To, čo sa dnes dozvieš, však nie je pre každého.
Efektívne, rýchle učenie angličtiny je niečo úplne iné, než na čo sú ľudia zvyknutí.
Niektorým táto zmena nesedí.
Chcú komfort lavice a gramatických poučiek.
Toto nie je pre nich.
Vo filme Matrix dáva Morpheus Neovi na výber.
Ponúkne mu dve pilulky, modrú a červenú.
„Toto je posledná šanca. Po tomto niet cesty späť. Vezmeš si modrú pilulku – príbeh sa skončí. Zobudíš sa v tvojej posteli a budeš veriť tomu, čomu chceš veriť. Vezmeš si červenú pilulku – zostaneš v Krajine Zázrakov a ukážem ti, ako hlboko ide zajačia nora. Ponúkam ti iba pravdu – nič viac.“
Neo má na výber. Môže sa rozhodnúť, či zostane v Matrixe, alebo či chce vidieť pravdu.
Učenie spôsobom „modrej pilulky“ som zažíval v štátnom školstve 9 rokov na základke a 2 roky na strednej.
Keď som spoznal techniky efektívneho učenia, bolo to, ako keby som zjedol „červenú pilulku.“
Techniky efektívneho učenia mi otvorili oči a videl som, ako sa učiť angličtinu rýchlo, ľahko a jednoducho.
Ja som techniky efektívneho učenia objavoval postupne.
Pre človeka, ktorý sa s nimi stretne prvý krát, to však môže byť šok.
Je na tebe, či chceš vedieť, ako na to.
Ak si vyberieš, že chceš pokračovať, tak ti ukážem nový svet efektívneho, rýchleho, ľahkého učenia angličtiny, s úspechmi ako z Ríše Divov.
Bude to však niečo úplne iné, než na čo si zvyknutý zo školstva, z kurzov, z jazykových kurzov, či z appiek.
Pre niektorých ľudí to môže byť šok.
Rozhodnutie, či chceš pokračovať, je na tebe.
Jeden je ten, ktorý spôsobuje v učení angličtiny ľuďom problémy. Učia sa anglicky pomaly, alebo im angličtina nejde.
Druhý spôsob je rýchly, ľahký a efektívny. Funguje aj ľuďom, ktorí sa anglicky nikdy neučili a aj ľuďom, ktorí sa angličtinu učili a ktorým nikdy nešla.
Ja som prešiel z jedného sveta do druhého.
V roku 2019 som vytvoril prvú verziu príbehu o Milanovi a Danovi – o dvoch ľuďoch, ktorí pristupujú k angličtine inak.
Milan k nej pristupuje nesprávne a kvôli tomu zažíva rôzne problémy s učením.
Dano k angličtine pristupuje správne a vďaka tomu mu angličtina ide rýchlo, ľahko a efektívne.
Tento príbeh poukazoval na jednotlivé rozdiely, ktorými dva druhy ľudí pristupujú k učeniu angličtiny. Milan bol archetyp toho, čo v učení angličtiny nefunguje. Dano bol archetyp toho, čo v učení angličtiny funguje.
Keďže sú však tieto rozdiely tak obrovské, nie je reálne možné sa o nich baviť len ako o rozdieloch.
Je to viac o tom, že Milan a Dano žijú v iných svetoch učenia angličtiny.
Ako k angličtine pristupuje Milan?
A ako ku nej pristupuje Dano?
Aj keď si Milan myslí, že angličtina je dôležitá, tak stále pre neho nie je dostatočná priorita, aby sa jej venoval viac času. To je ale pochopiteľné, pretože…
Dospelí nemajú radi veci, ktoré vyzerajú ako škola. Nemajú radi nudné, nezáživné, energiu vyciciavajúce učenie. Nemajú radi gramatiku, nemajú radi drvenie sa slovíčok.
Ak sa má Milan angličtine venovať, tak sa jej chce venovať maximálne 10-20 minút denne.
Dano vie, že flow stav, pomenovaný americkým psychológom maďarského pôvodu Mihályim Csikszentmihályim je stav, ktorý je ideálny stav na učenie angličtiny.
Vie, že flow stav je kombináciou výzvy a jeho schopností efektívneho učenia.
Vie, že flow stav je medzi vzrušením a pocitom kontroly.
Dano vie, že na to, aby sa dostal do flow stavu, potrebuje
odstrániť vyrušovače
učiť sa v čase, kedy mu to vyhovuje
plnohodnotne sa na učenie sústrediť 15-20 minút
učiť sa veci, ktoré sú pre neho tak akurát výzva
zostať hydratovaný a okysličený
vedieť, ako sa učiť veci, ktoré potrebuje v angličtine vedieť
Je relatívne jednoduché odstrániť vyrušovače, mať kyslík a byť hydratovaný.
Nie v každom kurze sa však vie učiť vtedy, kedy to Danovi vyhovuje. Niekedy sa chce učiť ráno, niekedy sa chce učiť večer. Určite sa však nechce učiť po práci, pretože vtedy chce oddychovať a byť so ženou a s deťmi.
Nie v každom kurze sa vie učiť veci, ktoré sú pre neho tak akurát výzva. Keďže však Dano pozná techniky efektívneho učenia, vie si sám vybrať veci, ktoré ho bavia a ktoré nie sú ani príliš ťažké (to by ho stresovalo), ani príliš ľahké (kde by sa nudil).
Dano tiež vie, že na to, aby sa do nejakej činnosti naplno ponoril, potrebuje 10-20 minút na to, aby sa na novú činnosť preorientoval.
Dano rozumie tomu, čo hovorí kniha Jedna vec – že trvá nejaký čas, kým sa človek prepne do toho, čo ide robiť.
Na rozdiel od Milana, ktorý sa pri učení nudí, alebo cíti obavy / stres, Dano sa cíti skvele. Je plne koncentrovaný, zabudne pri učení angličtiny na čas a po skončení učenia je uvoľnený a nadšený.
Keď sa pri učení angličtiny cíti príjemne, rád sa k angličtine znovu vracia.
A ľahko prekvapí sám seba, keď pri angličtine strávi celé hodiny, pretože je to pre neho stále tak akurát výzva a stále ho to tak akurát baví.
Kurník, veď Mihályi Czikszentmihályi tvrdí:
“The best moments in our lives are not the passive, receptive, relaxing times… The best moments usually occur if a person’s body or mind is stretched to its limits in a voluntary effort to accomplish something difficult and worthwhile.”
Čo si ja dovolím preložiť nasledovne:
„Najlepšie chvíle v našich životoch nie sú tie pasívne a oddychové… Tie najlepšie chvíle zažije človek vtedy, keď sa ľudské telo alebo myseľ dostane na hranu svojich schopností pri dobrovoľnej snahe dosiahnuť niečo náročné, na čom záleží.“
V jeho knihe Flow – psychológia optimálneho prežívania píše, že
„Ide o duševný stav, pri ktorom je človek počas vykonávania nejakej činnosti úplne ponorený do pocitov úplnej sústredenosti, nadšenia a úspechu. Znamením flow je pocit spontánnej radosti, nadšenia pri vykonávanej činnosti. Flow sa však opisuje aj ako hlboké sústredenie výlučne na vykonávanú činnosť; nie na seba, ani na svoje emócie. Ide o chvíľu, kedy sú ľudia natoľko ponorení do určitej činnosti, že sa im nič iné nezdá dôležité. Táto chvíľa má najzásadnejší význam z hľadiska prežívania osobného šťastia. Keď žijeme v prítomnom okamihu, žijeme tu a teraz, žijeme svoj život.“
Dano chce vedieť techniky efektívneho učenia, pretože s nimi
vie, ako sa efektívne učiť. Má schopnosti potrebné pre dosiahnutie flow stavu
vie, ako si vybrať to, čo sa učiť. Vie si tak vybrať veci, ktoré sú pre neho tak akurát výzva
Aj keď je pre neho angličtina výzva, vďaka schopnostiam efektívneho učenia vie tú výzvu vo flow stave zvládnuť.
Z nudnej/stresujúcej záležitosti sa tak pre Dana stáva zdroj osobného šťastia.
Dano kašle na 10 minút denne, pretože vie, že behom nich ani len nezačne naplno sústrediť, ani sa len do toho neponorí.
Dano kašle na 10 minút denne, pretože angličtina ho vo flow stave tak baví, že sa z nej stáva nový koníček a postupne súčasť života.
Dano sa učí toľko, koľko chce. Niekedy pol hodinu. Niekedy hodinu. Niekedy celé dopoludnie. K angličtine však má chuť sa vracať, pretože ho to baví.
Hoci sa Milan učil angličtinu v minulosti, keď po rokoch nevie po anglicky rozprávať, tak si myslí, že sa potrebuje učiť viac slovíčok a viac slovnej zásoby.
Napriek tomu, že to mu to nijako nepomáha používať tie slovíčka, ktoré už pozná, tak nejak si myslí, že predsa potrebuje mať väčšiu slovnú zásobu.
Keď však nové slovíčka nepoužíva, rozvíja iba pasívnu slovnú zásobu.
Dano vie, že
1.000 najčastejšie používaných slov pokrýva 72 % napísanej anglickej slovnej zásoby
2.000 najčastejšie používaných slov pokrýva 79,7 % napísanej anglickej slovnej zásoby
Vie, že Tých istých 2000 slov pokrýva väčšie množstvo neformálneho, hovoreného textu (slova) – okolo 96%. (Schonell, Meddleton and Shaw, 1956).
A nielenže to vie.
Dano je ochotný trénovať používanie týchto slov miesto toho, aby sa učil slovíčka, ktoré v praxi pri rozhovoroch s cudzincami nevyužije.
Dano rozvíja jeho aktívnu slovnú zásobu.
Ignoruje slovíčka ako
superfluous – prebytočný,
tendency – tendencia,
či unexpectedness – neočakávanosť.
Vie, že sú to slová, ktoré často nepoužíva a že mozgu trvá 1-5 sekúd, kým ich nájde. Vie, že vo väčšine kurzov, jazykových kurzov, štátnych školách, jazykových školách a vo väčšine appiek sa rozvíja pasívna slovná zásoba a je kladený minimálny dôraz na rozprávanie.
Dano vie, že musí slovíčka dostať z pasívnej slovnej zásoby do aktívnej slovnej zásoby.
Vie, že ak by to nerobil, tak by nikdy nerozprával.
Ak by chcel povedať vetu
„Ahoj, ako sa máš? Išiel/ Išla by si so mnou na kávu?“
Bez aktivovania slovnej zásoby by to povedal štýlom „ Hi, eee how are you eee would you eee eee go to have eee some coffee with me?“
Neexistuje, aby sa takto dorozumel. Vie, že by toto ani nepovedal, lebo by sa cítil trápne, ak by tak mal rozprávať.
Dano pracuje na tom, aby dostal jeho slovíčka z pasívnej slovnej zásoby do jeho aktívnej slovnej zásoby.
Dano rozvíja jeho aktívnu slovnú zásobu.
Milan nepozná 4 fázy naberania schopností. Nevie, ako fungujú pri učení angličtiny. Kvôli tomu si myslí, že stačí vedieť slovíčka. Kvôli tomu však slovíčka trénuje len na 3. úroveň, kde po anglicky síce rozumie, ale anglicky nedokáže rozprávať.
Milan pracuje na rozširovaní jeho slovnej zásoby, avšak nevie ju použiť v rozhovoroch.
Dano vie, že existsujú 4 úrovne naberania schopností.
1. Nevedomá neschopnosť. To je úroveň, kde nevieš, že niečo nevieš. Nevieš, akú všetku slovnú zásobu potrebuješ a ako bude vyzerať proces učenia. Nevieš, že existuje slovíčko „inconsequential.“
2. Vedomá neschopnosť. Vieš, že niečo nevieš. Vieš, že existuje slovíčko „inconsequential“, ale nevybavíš si jeho preklad. Možno si sa ho učil, možno nie. Ale nevieš si vybaviť jeho preklad.
3. Vedomá schopnosť. Vieš, ako sa čo povie a vieš, ktoré slovíčko čo znamená. Na to, aby si si význam slova, či frázy vybavil, sa musíš sústrediť a hľadať v pamäti. Nejde ti to automaticky. Vieš, že „inconsequential“ je menej používané slovíčko pre „nedôležitý / bezvýznamný / ten-koho-konanie-nemá-žiadne-dôsledky (ako povedal môj kamoš JT)“ Je to ako mať slovíčka len v pasívnej slovnej zásobe.
4. Nevedomá, podvedomá, automatická schopnosť. Už ani nevieš, že niečo vieš. Šoféruješ automaticky. Bežný deň si premýšľaš v slovenčine, v meste za tebou príde cudzinec a ty som z ničoho nič automaticky odpovedáš po anglicky a všetko s ním vybavíš po anglicky (ako sa stalo mne pár týždňov dozadu).
Dano vie, že nie je učenie slovíčok, ako učenie slovíčok.
Dano vie, že 3. Úroveň nestačí na to, aby vedel anglicky rozprávať a myslieť.
Dano vie, že 4. Úroveň – podvedomá, automatická schopnost rozprávať v angličtine je úroveň, kam sa potrebuje s jeho angličtinou dostať.
Dano vie, že väčšina kurzov rieši to, koľko slovíčok kurzy preberajú. Dano rozumie tomu, že prebranie sa v žiadnom prípade nerovná 4. úroveň, ale iba 3.
Dano vie, že väčšina kurzov, jazykových kurzov, appiek, štátnych škôl, jazykových škôl mu síce ukáže slovnú zásobu a prejde ju sním, ale nezabezpečia, aby túto slovnú zásobu dostal do dlhodobej pamäte a vedel ju používať kedykoľvek na úrovni podvedomej schopnosti.
Dano pracuje na tom, aby vedel používať to, čo už vie.
Milan nechce riešiť niekoľko hodín s tým, aby zistil, ako sa učiť v súlade s pamäťovými princípmi. Je však ochotný učiť sa angličtinu zbytočne dlho a s problémami, s ktorými sa potýkajú bežní študenti angličtiny.
V roku 2013 som sa pýtal ľudí, aké sú ich problémy s učením cudzích jazykov. Dostal som stovky odpovedí. Toto boli tie najčastejšie.
Milan sa tak ponáhľa ísť sa učiť angličtinu, že nechce koleso, ktoré by mu zmenilo život.
Dano rozumie princípom pamäte, ktoré povedal už Ján Amos Komenský
1 – “Čím viac zmyslov vníma informáciu, tým lepšie sa zapamätá.”
2 – “Je dôležité, aby si spájal nové informácie s tými, ktoré už poznáš.”
Dano vie, že keď sa trápi, tak stačí vymeniť hranaté koleso za guľaté koleso a všetko pôjde ľahšie.
Dano je ochotný sa učiť na základe moderných, nových výskumov o pamäti a mozgu a to aj vtedy, keď to funguje úplne inak, než je to, na čo bol doteraz zvyknutý.
„Nervové tkanivo potrebné na naučenie a porozumenie novému jazyku sa vytvorí automaticky, keď ste jazyku vystavení – tak sa deti naučia ich prvý jazyk“ hovorí Dr. Sulzberger, Victoria University of Wellington, New Zealand
„Štúdie ukázali, že deti medzi 2. a 3. rokom života začínajú budovať svoje porozumenie gramatike postupne tým, že sledujú a počúvajú ľudí“ tvrdí Caroline Rowland z University of Liverpool’s Child Language Study Center.
Dano je ochotný investovať niekoľko hodín času, aby zistil, ako sa učiť rýchlo a efektívne, vďaka čomu sa vyhne Milanovým problémom a ušetrí pri učení angličtiny niekoľko rokov.
Je plno dôvodov, kvôli ktorým sa ľudia rozhodnú učiť angličtinu
Novoročné predsavzatia
Ich kolega dostal povýšenie, tak ich to naštvalo a chcú s tým niečo urobiť
Deti sa rozhodli žiť v zahraničí a našli si tam partnerov a partnerky
Splnenie svojho sna
Už ich skrátka nebavilo to, že sa v zahraničí cítili blbo
Sú v pokročilom veku, takže teraz, alebo nikdy
Maturujú
Potrebujú vedieť anglicky kvôli novej práci
Je plno dôvodov, kvôli ktorým sa ľudia rozhodnú, že do toho idú. Že sa odhodlajú. Že sa nadchnú.
Väčšina ľudí sa však nadchne a toto nadšenie po istom čase opadne
Opadne kvôli dvom setom dôvodov:
Prirodzené dôvody
Ľuďom do toho niečo vojde
Musia s angličtinou na čas prestať
Jazykoví upíri
Štandardné učenie anglčitiny je nuda
Appky, ktoré učia angličtinu cez gramatiku sú nuda
Prepisovanie fráz do zošita je nuda
Robenie gramatických cvičení v cvičebnici je nuda
Značná časť učenia tradičnými spôsobmi ľuďom spôsobuje stres a pochybnosti
Učenie bez rozprávania je odtrhnuté od toho, čo chce väčšina ľudí = rozumieť a rozprávať anglicky
Štandardné učenie angličtiny je pre mnohých ľudí tak bezduché, tak nudné, tak nezáživné a tak odtrhnuté od toho, čo je pre nich podstatné, že z nich vyciciava energiu.
Aj keď sa ľudia snažia racionálne vytvoriť zvyk učiť sa angličtinu, kvôli „nadprirodzeným“ jazykovým upírom je pre nich obrovský problém pri učení zotrvať dlhodobo.
To však nie je ich vina!
Je prirodzené, že Milan s angličtinou prestane, keď Milanovi do toho niečo vojde. Milan sa vie k angličtine znovu vrátiť. Avšak, keď z neho jazykoví upíri vycicajú energiu a nadšenie z neho opadne, Milan s angličtinou prestane.
Možno sa ku nej o pár rokov vráti, tento proces nadšenia a demotivácie sa bude opakovať znovu.
Dano vie, že prvotné nadšenie nestačí. Vie, že aj efektívne učenie angličtiny je beh na dlhé trate.
Vie, že potrebuje zažiť, že
sa vie učiť anglicky
angličtina má skutočne zmysel
Vie, že potrebuje zažiť učenie vo flow stave, ktoré mu prináša skutočné výsledky. Preto chce spoznať techniky efektívneho učenia a použiť ich čo najskôr v praxi, aby ho jeho úspechy motivovali a ťahali ďalej.
O koľko jednoduchšie je pre Dana sa k angličtine znovu vrátiť, keď si zažil prvý rozhovor v angličtine? Keď rozumie prvým niekoľkým pesničkám? Keď si prečítal prvý článok zo zahraničia? Keď si zažil, že sa vie učiť efektívne? Keď si zažil, že jeho úsilie vedie k zmysluplným úspechom?
Zatiaľ, čo sa Milan zaoberá akademickými cieľmi, ako je dosiahnutie úrovne A1, a či 1 z testu, Dano vidí úspechy v reálnom svete – rozumie cudzincom, baví sa s ľuďmi zo zahraničia. Jeho angličtina v tomto bode nie je perfektná. Ale to nevadí, pretože…
U väčšiny ľudí to prebudenie vnútornej motivácie ani len nemusí byť o rozhovore v angličtine. Mnohým úplne stačí, že si zažijú učenie vo flow stave. Že si zažijú, že im môže angličtina sama o sebe prinášať radosť, keď sa učia technikami efektívneho učenia a v súlade s princípmi pamäte.
Čo však s bezchybnou gramatikou?
Milan, po vzore školského systému, chce všetko najprv vedieť a až potom rozprávať anglicky.
Bojí sa, že by urobil chybu.
Čo je pochopiteľné, pretože školský systém, postavený na tom, aby ľudí učil vedomosti, trestá za chyby a odmeňuje len za to, keď vieš veci na prvý krát správne a ešte takým spôsobom, akým sa to učí v školách.
Keď si týmto Milan prešiel v škole, je pochopiteľné, že sa bojí, že by urobil chybu.
Pristupuje tak ale k angličtine, ako keby angličtina bola iba vedomosť.
A áno, znalosť anglických slovíčok je vedomosť.
Znalosť anglickej gramatiky je vedomosť.
Používanie angličtiny v praxi je však schopnosť a učenie schopností sa riadi inými pravidlami.
Dano vie, že robenie chýb je prirodzená súčasť získavania schopností.
Malé deti pri rozprávaní po slovensky robia chyby.
Deti pri jazdení na bicykli robia chyby. Padajú a vstávajú, až sa naučia držať rovnováhu.
Dano v autoškole robil chyby. Heh, Dano robil chyby ešte aj potom, ako vyšiel z autoškoly. Dano sa však v jazdení zlepšil, pretože jazdil.
Dano robil chyby dokonca aj pri hraní na hudobný nástroj. Chyby však opravil.
Nikto Danovým deťom nedal do rúk Pravidlá slovenského pravopisu s tým, že toto musíš vedieť, synak, lebo inak nebudeš rozprávať slovensky.
Nikto anglickým deťom nikdy nedal do rúk pravidlá anglického pravopisu s tým, že sa ich musia naučiť, vrátane predprítomného času, aby mohli rozprávať s dospelými.
Anglické deti sa naučia rozprávať anglicky gramaticky správne ešte v predškolskom veku. Chyby, ktoré robia, postupne vyladia.
Dano vie, že aj on môže robiť chyby. Zvlášť, keď s angličtinou ešte len začína.
Dano vie, že potrebuje rozprávať, aby mohol zlepšovať jeho prízvuk, intonáciu a rozprávanie.
Milan si nikdy nezažil učenie angličtiny vo flow stave. Nikdy si nezažil, že by mu to išlo a prinášalo radosť. Aktívne sa učiť anglicky nechce, alebo sa chce učiť čo najmenej.
Hľadá zázračné veci, ktoré to spravia celé za neho
Kvôli tomu je ochotný prehliadnuť aj tie skvelé spôsoby, ktoré si vyžadujú minimum aktívneho učenia. Ak sa to neudeje samé, tak to Milan odignoruje.
Dano vie, že učenie vo flow stave je radosť. Dano však tiež vie, že nie je treba strácať čas s neefektívnym učením.
Vďaka správnej kombinácií techník efektívneho učenia a jazykového prostredia vie nechať jeho podvedomie, nech preberie 80% „práce“ s učením cudzích jazykov.
Čo je týchto 80% práce, ktoré Dano nerobí?
Opakovanie
Vŕtanie sa v gramatike bez dostatočného konkrétneho základu
Učenie sa nepotrebných slovíčok len preto, lebo je to v učebných plánoch
Učenie sa vecí, pri ktorých má dojem, že je to práca
Opakovanie toho, čo sa Dano učil, je pre neho práca. Je to nuda. Radšej by robil niečo zaujímavejšie.
Popri rodine a iných koníčkoch nemá čas na robenie nudných vecí.
Keď pracuje naplno v práci, alebo vo svojej firme, nemá chuť ďalej pracovať na angličtine.
Preto sa učí to, čo ho baví a využíva prirodzený tok jeho záujmu, aby sa s najmenším možným odporom naučil čo najviac z toho, čo ho baví.
Dano zažíva, že ako buduje základ z toho, čo ho v angličtine baví, postupne sa jeho základ stáva silnejším a Danovi idú ľahšie aj iné veci, nové slovíčka a nové frázy, ktoré ho predtým nezaujímali.
Dano nerieši, že čo si vymyslel učebný plán a že začiatočníkom sa dávajú slovíčka podľa okruhov slovnej zásoby.
Dana nezaujíma, že šatník, alebo skriňa na oblečenie sa povie wardrobe a že sa to učia prváci. To je 5284. najčastejšie používané slovo. Dano chce vedieť prvých 1000 najčastejších. A chce ich vedieť používať vo vetách.
Dano sa cielene vyhýba pracnému učeniu angličtiny a necháva svoju energiu na učenie toho, čo ho baví.
Dano sa netrápi so slovíčkami, ktoré sú pre neho ako balvany.
Ako voda, ktorá obteká skaly, prúd jeho angličtiny postupne silnie, lebo sa učí to, čo ho baví.
A keď jeho prúd angličtiny zosilnie, postupne odnesie aj tie najväčšie kamene.
Inými slovami:
Dano vie, že keď
bude vedieť anglicky rozprávať so silnými základmi
a keď ho bude hlavne angličtina baviť,
tak sa bude môcť neskôr vrátiť aj k takým slovíčkam, ako je engagement (2426. najčastejšie slovo), či considered (2708. najčastejšie slovo), ktoré mu predtým nešli.
Milan sa pri učení angličtiny cíti hrozne.
Učí sa veci, ktoré mu podsúvajú učiteľky, ktoré ho ale nijako nepribližujú k jeho cieľom – učí sa veci, ktoré nemajú zmysel.
Učí sa bez toho, aby sa vedel, ako sa sústrediť, ako to pochopiť a ako si to zapamätať. Všetko učenie je pomalé.
Keďže nevie o 4 úrovniach kompetencie a nevie vo vetách používať to, čo sa učil, tak má pochybnosti a možno aj dokonca zúfalstvo.
Z času na čas je Milanovi dokonca fyzicky zle – od žalúdka – keď sa má niečo z angličtiny naučiť.
Milan sa pri učení angličtiny cíti skrátka hrozne.
Za vinu to dáva angličtine. „Blbá angličtina, hlúpy jazyk, hrozné, ja pôjdem robiť niečo iné.“
Dano však vie, že to nie je o angličtine, ale že to je o hroznom, hroznom spôsobe, ktorým sa angličtina vyučuje.
Dano vie, že môže naďalej neznášať neefektívne spôsoby učenia angličtiny.
Ale vie, že angličtinu sa môže naučiť aj napriek tomu, že ju predtým nemal rád, pretože vie zmeniť spôsob, ktorým sa ju učí.
Milan chce vedieť anglicky, ale kvôli
demoralizovanosti z tradičného učenia
beznádeji, ktorú pociťuje
pochybnostiam o tom, či to dokáže
iným dôvodom
sa do učenia angličtiny nepustí. Ani sa o to nepokúsi. Zracionalizuje si, prečo je podľa neho nevhodná doba. A učenie angličtiny odloží na neskôr. Potom sa však k nemu nevráti.
Môže za to ale Milan? Alebo je to vina nudného tradičného učenia angličtiny cez gramatiku?
Keď Elon Musk hovoril o tom, že chce, aby ľudia osídlili vesmír, tak hovoril, že „Hovorí sa, že kde je vôľa, tam je cesta. Faktom však je, že kde je cesta, tam je oveľa väčšia vôľa. Kto by lietal, keby sme museli pre každý let na Zemi postaviť nové lietadlo?“
Elon Musk sa preto rozhodol, že spraví rakety, ktoré budú môcť lietať do vesmíru opakovane. Rakety, ktoré budú lacnejšie a cenovo dostupnejšie.
Je pochopiteľné, že sa Milan nechce učiť angličtinu, ak sa pri nej cíti hrozne. Hoci mal na začiatku vôľu, postupne z neho vyprchala.
Kde je vôľa, tam môže byť cesta…
Faktom však je, že kde je cesta, tam je oveľa väčšia vôľa.
Časť tohoto nastavenia mysle pochádza z toho, že Dano vie, ako veľmi je angličtina dôležitá.
Časť pochádza z toho, že rozumie veciam, o ktorých sa v tomto článku bavíme. Vie, že učenie angličtiny môže byť jednoduchšie a ľahšie, než je bežne prezentované. Vie, že sa angličtinu môže učiť rýchlejšie a kvalitnejšie, než je bežne prezentované.
Dano nie je ochotný nechať neefektívne školstvo, neefektívne appky a neefektívne kurzy, aby ho odradili od dosiahnutia jeho sna.
Chce sa učiť angličtinu efektívne. Rozumie princípom efektívneho učenia a vie, že to ide aj inak.
Má vôľu nielen začať, ale aj vytrvať, pretože učenie angličtiny je pre neho ľahké.
Vie to aj vďaka veciam, ktoré som ti ukázal vyššie.
Vie to však aj vďaka tomu, čo sa dozvieš ďalej.
Najkrutejší rozdiel medzi Milanom a Danom je totiž v tom, že
Milan nevie o tom, že je to vina školstva. Milan nevie o flow stave, o potrebe sústredenia sa, o technikách efektívneho učenia, o pamäťových princípoch, o automatickej, nevedomej schopnosti a aktívnej slovnej zásobe.
Milan si myslí, že je prirodzené a normálne, keď mu angličtina nejde, alebo keď mu ide pomaly. Myslí si, že mať zlú pamäť je niečo, o čom rozhoduje to, ako sa učil veci v škole.
A keď mu raz angličtina nejde, tak si myslí, že on je ten stratený prípad. Myslí si, že jeho problémy s učením sú unikátne a ojedinelé.
Ako keby nestačilo, že sa trápi s angličtinou, ešte sa trápi osamote.
Dano vie, že to nie je jeho chyba. Dano vie, že to je neefektívnym školstvom a neefektívnymi „tradičnými metódami,“ ktoré po školstve opakujú neefektívne učenie cez gramatiku (jazykovky, kurzy, appky). Dano vie, že tradičné školstvo a všetko toto cez-gramatiku-fungujúce vyučovanie angličtiny funguje len u časti ľudí a na zvyšných skrátka školy a kurzy a appky kašlú.
Dano vie, že škola nerozhoduje o tom, kto má akú pamäť. Dano vie, že ľudia majú rôzne učebné štýly
Vizuálny – zrakový
Sluchový
Verbálny – slovný
Kinestetický – pohybovo / pocitový
Matematicko-logický
Individuálny
Spoločenský
Dano vie, že školstvo učí angličtinu primárne vizuálnym a matematicko-logickým učebným štýlom (cez logické abstraktné poučky, ktoré si študenti nemajú k čomu priradiť a ich prepisovanie do zošita).
Dano vie, že školstvo zabúda na ľudí, ktorým toto nejde a vinu zvaľuje na nich.
To však nie je všetko.
Dano totiž vie, že školstvo vôbec nemá čo hovoriť do toho, akú pamäť majú ľudia, pretože ľudia, ktorí sa účastnia majstrovstiev sveta v pamäti svoju pamäť vytrénovali.
Dano vie, že pomocou jednoduchej pamäťovej techniky s názvom „metóda loci,“ alebo „pamäťové zámky“ či „pamäťové paláce“ (tá istá technika – viac názvov) si vie zapamätať celý balíček kariet tak, že si ho vie následne bez chyby vybaviť.
Dano si dokonca takto balíček kariet zapamätal! Síce to vyskúšal iba raz, ale zažil si, že to ide!
//kúpiť karty// odfotiť s Maťom Galabom // ako držím karty v rukách //
Jasné, chvíľu Danovi trvalo, kým si vytvoril systém, ale potom si zažil, že si zapamätal 32 kartový balíček kariet! Naspamäť! Si ho vybavil! Kompletne celý!
Danovi nikto v živote nevsugeruje, že má zlú pamäť a že problémy s učením pochádzajú od neho.
Dano vie, že tak isto, ako existujú pamäťové techniky na zapamätenie balíčka kariet, tak isto existujú pamäťové techniky na zapamätanie anglických slovíčok a na vyriešenie všetkých problémov s učením angličtiny, s ktorými sa môže stretnúť.
Milan chce, aby ho tú angličtinu naučil niekto iný. Je za to ochotný zaplatiť, ale on nechce nad jeho angličtinou premýšľať. Chce niekam prísť, tam si to odsedieť a „keď za to platí, tak nech ho to naučia.“ To isté aj s kurzom, podľa hesla „keď som si to zaplatil, tak ma to má predsa naučiť, nie?“
Toto ale vedie k tomu, že hoci môže naraziť na super učiteľa angličtiny… keď o to nemá záujem a keď neurobí svoju časť „práce,“ tak sa aj tak nič nenaučí.
Milan síce chce vedieť anglicky…
Do kurzu nejde preto, aby flirtoval s mladými učiteľkami…
Do kurzu nejde preto, aby si tam oddýchol od práce predtým, než pôjde poobede domov…
A nejde tam ani preto, aby mohol dať zamestnávateľovi zámienku v piatok cez deň nepracovať, ale sa ísť „vzdelávať…“
Milan síce chce vedieť anglicky, ale nie je ochotný za to prevziať zodpovednosť.
Už zabudol, že keď chodil do školy, tak musel učivu venovať pozornosť, aby mu to prešlo do hlavy.
Už zabudol na to, že hoci si platil autoškolu, musel sa tomu naozaj venovať a naozaj sa snažiť – že inštruktor to neurobil celé za neho.
Síce chce vedieť anglicky, ale nechce za to prevziať zodpovednosť.
Čo je ale pochopiteľné, keď mu nikto nikdy neukázal, ako na to!
Milanovi nikto nikdy neukázal, ako sa učiť!
A už vôbec nie, ako sa učiť rýchlo, ľahko a efektívne!
Dano pozná techniky efektívneho učenia.
Vie, ako sa učiť.
Vie, ako sa efektívne učiť.
Vie, ako sa efektívne učiť na základe jeho silných stránok a na základe jeho učebných štýlov.
Dano rozumie tomu, že keď chce niečo vedieť, tak potrebuje záujem, sústredenie a pochopenie tomu, čo sa učí.
Dano je však s technikami efektívneho učenia vybavený všetkým, čo potrebuje, aby sa mohol angličtinu úspešne naučiť.
Ak by si človeku zo stredoveku ukázal malú krabicu, ktorá vydáva zvuky a hrá hudbu, v tom lepšom prípade by sa ťa spýtal, ako to funguje. V tom horšom by na teba volal inkvizíciu, za tvoje čary.
Keď Gugliemo Marconi na prelome 19. a 20. storočia vynašiel rádio, stalo sa to samozrejmosťou. Dnes vieme, že hoci ich nevidíme, rádiové vlny vedia prenášať informácie po celom svete.
Vďaka moderným poznatkom sa na svet dívame inak.
Aj ty, keď si prešiel príbeh o Milanovi a Danovi, sa dívaš inak na svet učenia angličtiny. Už vieš, že za úspechom ľudí nie je talent, nie sú gény, nie sú čary, ale že sú to poznatky o pamäti a mozgu.
A tak isto, ako sa rádiové vlny dostali do celého sveta, aj ty sa s angličtinou (po vyriešení tejto korona-pliagy) dostaneš do celého sveta.
Väčšina ľudí je kombináciou jedného aj druhého. Iba málokto je úplne ako Milan, alebo úplne ako Dano.
Väčšina ľudí však žije v podobnom svete, v akom žije Milan.
Problémy s učením angličtiny… a zbytočne dlhé učenie.
Faktom však je, že každý Milan sa môže dostať do sveta, v ktorom žije Dano. Do sveta efektívneho učenia. Do sveta, v ktorom učenie angličtiny ide rýchlo, ľahko a jednoducho.
V seriáli Hviezdna brána majú na utajenej vojenskej základni portál, ktorým sa vedia dostať na iné planéty.
Čo je tento portál, ktorý ťa dostane do sveta, v ktorom sa Dano učí angličtinu efektívne a v ktorom rozpráva a rozumie bez toho, aby si musel v hlave prekladať?
Prvý krok si už urobil.
Už rozumieš, že efektívne učenie nie sú čary.
Vieš, že je za tým moderná veda, o ktorej sa akurát nehovorí.
Keďže som nevidel žiaden kurz, ktorý by ľudí previedol z Milanovho sveta frustrácie a sklamania do Danovho sveta efektívneho učenia angličtiny, rozhodol som sa tento kurz vytvoriť ja sám.
Začal som s jednoduchými tipmi na efektívne učenie a zbieral som spätnú väzbu od stoviek ľudí.
Premýšľal som nad tým, ako najlepšie naučiť ľudí angličtinu a ďalšie cudzie jazyky…
Tvoril som najprv články, potom elektronické knihy zdarma, potom platené elektronické knihy, potom online kurzy, online kurzy s emailovými konzultáciami, až som vytvoril systém, ktorý ľuďom funguje na učenie angličtiny ako švajčiarske hodinky – Online kurz AngličtinaRýchlo.
Keď chceš moju pomoc s tvojím učením angličtiny…
Keď chceš systém efektívneho učenia, ktorý stojí na týchto tajomstvách učenia angličtiny a prevedie ťa učením angličtiny od začiatočníka, cez stredne pokročilého, až po pokročilého…
Keď chceš systém učenia angličtiny, ktorý ti povie, čo robiť ako prvé, čo ako druhé, ako tretie… aby si sa dostal v angličtine z bodu, kde sa nachádzaš, do bodu, kam sa chceš dostať… do bodu, kde
vieš po anglicky rozprávať s cudzincami,
vieš myslieť po anglicky bez prekladania v hlave,
vieš písať a rozprávať po anglicky gramaticky správne
rozumieš všetkému, čo potrebuješ…
Tak ti chcem ukázať, ako funguje Online kurz AngličtinaRýchlo.
Znovu ťa však chcem upozorniť, táto cesta nie je pre každého.
Nie je pre ľudí, ktorí sa chcú identifikovať s Milanom.
Nie je pre ľudí, ktorí chcú žiť v Milanovom svete, sedieť v pohodlí školskej lavice a na hodinách angličtiny v jazykovke oddychovať, keď im to preplatil zamestnávateľ.
Ak sa však chceš dostať z Milanovho sveta do sveta, v ktorom je učenie angličtiny hračka…
Rád ti s tým pomôžem v druhej časti tohoto textu (je tam aj video pre tých, ktorých viac baví pozerať, než čítať).
Ukážem ti, ako funguje Online kurz AngličtinaRýchlo.
Ukážem ti, ako funguje jeho účastníkom (uvidíš aj videá od účastníkov, ktorých som uvádzal na začiatku tohoto textu).
Poviem ti, ako bude fungovať tebe.
Keď chceš vedieť, ako skrátiť učenie angličtiny Online kurzom AngličtinaRýchlo, tak zadaj svoj e-mail a zobrazí sa ti druhá časť tohto textu.