Moja skúsenosť s tradičným učením angličtiny
bola čisté sklamanie a to je dôvod,
prečo to neodporúčam:
Návod na ovládnutie angličtiny
Tu sa dozvieš:
kde a ako sa angličtinu začneš učiť,
ako budeš v učení pokračovať
a ako budeš napredovať až dokým sa nenaučíš rozumieť a rozprávať gramaticky správne na takej úrovni, na akej chceš.
Keď sa takto naučíš angličtinu, budeš schopný ísť na výlet do zahraničia a rozprávať sa s cudzincami. Alebo vďaka angličtine získaš lepšiu prácu. Alebo budeš tá osoba, ktorá hovorí v práci na biznis jednaní plynulo, sebavedomo a zrozumiteľne. Alebo sa naučíš ďalší cudzí jazyk.
Tento návod funguje
bez ohľadu na tvoj vek,
bez ohľadu na to, či si zaneprázdnený.
bez ohľadu na to, či si mal z angličtiny trojky, alebo päťky, alebo jednotky,
bez ohľadu na to, koľkokrát si sa angličtinu učil a nepodarilo sa ti to.
bez ohľadu na to, či si sa učil na doučovaniach, alebo v školstve
Dozvieš sa tu o metóde, ktorá je rýchlejšia, než jazykové školy a účinnejšia, než iné online kurzy a ktorá umožňuje stovkám mojich klientov rozprávať anglicky už dnes.
Martin Hlinka, 28 rokov, viem anglicky a španielsky, naučil som sa ich sám.
Od 2012 podnikám online, umožňujem študentom, podnikateľom a pracujúcim učiť sa. Rapídne rýchlo. Vzdelávať sa efektívne.
Pamätať dlhšie. Využívať mozog lepšie.
Mohol si ma vidieť v TV (fotka z 2014), alebo zachytiť moju tvorbu na nete:
Moje knihy Poraz školu! a Stroj na jazyky a online kurzy ako 7 pamäťových lievikov pre bleskové ovládnutie angličtiny pomohli vyše 50.000 ľuďom na Slovensku a v Česku zrýchliť ich učenie a učenie angličtiny.
Za moju prácu v oblasti vzdelávania a angličtiny ma nadácia Pontis zaradila medzi 1000 sociálnych inovátorov Slovenska:
a prezident Slovenskej republiky ma pozval na diskusiu o vzdelávaní na Slovensku. Dokonca 2-krát.
Kedysi som nevedel, škola mi nič nedala a musel som sa ju naučiť sám.
Vďaka angličtine som vybudoval celé svoje online podnikanie.
Nikdy by som tu nebol, keby som nerozumel anglicky a neštudoval si kurzy o biznise vo svojich 18 a 19 a 20 a 21 a 22 rokoch.
Som vďačný, že anglicky viem. Že môžem čítať desiatky biznis kníh, ktoré nie sú preložené do slovenčiny a dávajú mi konkurenčnú výhodu.
Chcem, aby si sa angličtinu naučil najrýchlejšie, ako môžeš.
A chcem, aby si rozumel tomu, ako si sa angličtinu naučil
Chcem, aby si sa vedel naučiť aj iný jazyk neskôr v budúcnosti (pretože ja som sa sám naučil anglicky a potom aj španielsky + základy ďalších jazykov a je to úžasné).
Chcem to preto, lebo ma baví učiť angličtinu a ukazovať ľuďom, že sa dá naučiť rýchlejšie, než sú zvyknutí zo škôl
Dnes chceš ovládať angličtinu.
To je bez debaty.
Chceš rozumieť cudzincom a anglickým webstránkam.
Chceš vedieť sebavedomo a plynulo rozprávať po anglicky na rôzne témy.
S angličtinou môžeš cestovať po svete.
S angličtinou vieš získať lepšiu prácu na Slovensku alebo v zahraničí.
Angličtina ti umožní učiť sa to, čo ťa zaujíma od tých najlepších expertov na svete.
Otázka však znie – ako sa máš angličtinu naučiť?
Ktorú metódu si vybrať?
Čo máš urobiť ako prvé a ako druhé,
a ako v učení angličtiny pokračovať,
keď chceš rozumieť a rozprávať a písať a čítať?
Poďme sa pozrieť na skutočný dôvod, prečo sa väčšina ľudí nikdy nenaučila plynulo rozprávať anglicky, prečo si sa angličtinu doteraz nenaučil a ako to teraz môžeš konečne zmeniť.
Moja skúsenosť s tradičným učením angličtiny
bola čisté sklamanie a to je dôvod,
prečo to neodporúčam:
Ak dnes anglicky nevieš, tak viem presne ako sa cítiš, lebo kedysi som anglicky nevedel vôbec.
Keď som sa chcel naučiť angličtinu na základnej a aj strednej škole, sedel som v takej tej nepohodlnej lavici. V podobnej, v akej si sedel aj ty. 45 minút. Snažil som sa dávať pozor pri gramatických pravidlách. Vetných konštrukciách. Nudných zoznamoch slovíčok.
A popritom som bol v úzkosti a bál som sa, že budem musieť ísť a vysvetliť rozdiel medzi past perfect a future imperfect.
Nuda!
Bol som výborný študent, ale po niekoľkých rokoch angličtiny… hoci som vedel tony slovíčok… a hoci som mal na základke jednodky, tak som nevedel hovoriť ani tak dobre, ako trojročné anglické deti.
A cítil som sa blbo, keď som mal otvoriť ústa a povedať niečo pred ľuďmi, ktorí po anglicky vedeli. Pred niekým, kto v angličtine vyrástol, alebo sa ju naučil tým, že tam žil.
Nakoniec som to takmer vzdal. Bol som ochotný sa na angličtinu kompletne vykašľať.
Takmer som odmietol akúkoľvek snahu hovoriť po anglicky, pretože som už nemal chuť žiť v tom, že je so mnou niečo zle.
Začal som hľadať iné spôsoby, ktorými by som sa mohol angličtinu naučiť, bez ohľadu na to, aká bola moja skúsenosť zo strednej a základnej školy.
Stál som teda pred podobnou situáciou, ako dnes stojíš ty:
“Ako sa naučiť angličtinu,
aby som ju vedel používať v praxi,
mohol čítať anglické knihy,
rozprávať s cudzincami
a mal možnosť mať lepšiu prácu,
alebo povolanie?”
Čaká ťa bifľovanie nudných gramatických poučiek, čaká ťa drvenie sa slovíčok.
Horší fakt však je, že takto naučené slovíčka a gramatiku máš problém použiť v praxi, pretože
Ak nad každou poučkou musíš premýšľať
Ak si každé slovíčko musíš prekladať zvlášť
Ak si v 95% škôl nikdy nezlepšíš tvoj slovenský prízvuk, tak…
Miesto toho, aby si povedal „He drinks like a fish – On pije ako ryba“ čo používajú Angličania , povieš „He drinks like a rainbow – On pije ako dúha“, čo ale Angličan nepoužije a po tvojich rokoch učenia ti neporozumie.
Alebo horšie – po rokoch učenia angličtiny sa ani len neodvážiš začať rozprávať po anglicky nahlas, lebo sa bojíš, že by si to povedal zle.
To bola moja skúsenosť po 10 rokoch! učenia angličtiny v školskom systéme a je skúsenosť stoviek ľudí, ktorí u mňa hľadali a našli riešenia pre rýchlejšie naučenie angličtiny.
Čítaj ďalej, pretože tu nájdeš riešenie pre tvoju angličtinu aj ty.
Bežné učenie angličtiny trvá dlho a je drahé, pretože je založené na školskom systéme výučby jazyka, ktorý jednoducho nefunguje.
„Nervové tkanivo potrebné na naučenie a porozumenie novému jazyku sa vytvorí automaticky, keď ste jazyku vystavení – tak sa deti naučia ich prvý jazyk“ hovorí Dr. Sulzberger, Victoria University of Wellington, New Zealand
„Štúdie ukázali, že deti medzi 2. a 3. rokom života začínajú budovať svoje porozumenie gramatike postupne tým, že sledujú a počúvajú ľudí“ tvrdí Caroline Rowland z University of Liverpool’s Child Language Study Center.
Ohromuje ma, že sa v školách učia tisícky slovíčok, napriek tomu, že na začiatku potrebuješ ovládnuť iba prvých 1000-3000 slov, s ktorými môžeš v angličtine pohodlne rozprávať na rôzne témy:
1.000 najčastejšie používaných slov pokrýva 72% napísanej anglickej slovnej zásoby.
2.000 najčastejšie používaných slov pokrýva 79,7% napísanej anglickej slovnej zásoby.
Zdroj: The Brown Corpus (Francis and Kucera 1982)
Tých istých 2000 slov pokrýva väčšie množstvo neformálneho, hovoreného textu (slova) – okolo 96%. (Schonell, Meddleton and Shaw, 1956).
Je zarážajúce, že v škole sa pri učení angličtiny nepoužívajú princípy pamäte, ktoré povedal už Ján Amos Komenský a ktoré potrebuješ poznať, aby si anglicky vedel:
1 – “Čím viac zmyslov vníma informáciu, tým lepšie sa zapamätá.”
2 – “Je dôležité, aby si spájal nové informácie s tými, ktoré už poznáš.”
Zamysli sa na chvíľu nad týmito štúdiami a princípmi – Takto sa naučia angličtinu deti!
Bez toho, aby platili za jazykovú školu a bez toho, aby ich niekto zdržiaval gramatikou, sa naučia rozprávať v priebehu prvých niekoľko rokov svojho života!
Zamysli sa teraz na chvíľu – ako by si vedel využiť tieto princípy, aby si sa naučil angličtinu rýchlejšie? Kde máš začať a ako máš pokračovať?
Máš sa teraz začať učiť najčastejších 100 slovíčok, keď väčšina z nich sú predložky a spojky a zámená, ktoré tebe v premýšľaní v angličtine nepomôžu?
Čo máš reálne robiť, ak chceš vedieť anglicky rýchlo?
Keďže čítaš tieto riadky a aktívne hľadáš spôsob, ako sa naučíš angličtinu, tak ťa táto téma zaujíma a si na dobrej ceste.
Najprv pochop to, že…
Existuje veľký rozdiel medzi aktívnou a pasívnou slovnou zásobou
Premýšľaj chvíľu nad týmto:
Pasívna slovná zásoba sú všetky slová, ktoré dnes poznáš, a ktoré si sa kedy naučil. V angličtine sú to slová ako:
superfluous – prebytočný,
tendency – tendencia,
či unexpectedness – neočakávanosť.
Sú to slová, ktoré nepoužívaš často a tvojmu mozgu trvá 1 až 5 sekúnd, kým ich nájde.
Vo väčšine škôl a jazykových škôl rozvíjaš iba pasívnu slovnú zásobu. Je kladený dôraz práve na to, aby si mal čo najväčšiu slovnú zásobu. Ako keby ti znalosť slovíčok typu „superfluous“ umožnila lepšie komunikovať s cudzincami, keď sa s nimi stretneš.
Prečo je to pre teba taký veľký problém?
Faktom je, že ak sa nevenuješ tomu, aby si dostal slovíčka z pasívnej slovnej zásoby do aktívnej slovnej zásoby, trvá ti veľmi dlho, kým vo svojej pamäti nájdeš a to ti znemožní rozprávať.
Chceš povedať vetu: „Ahoj, ako sa máš? Išiel/ Išla by si so mnou na kávu?“
A povieš to štýlom: „ Hi, eee how are you eee would you eee eee go to have eee some coffee with me?“ Neexistuje, aby si sa takto dorozumel. Ani to nepovieš, lebo sa budeš cítiť trápne, ak by si tak mal rozprávať.
Aktívna slovná zásoba je tvoj liek na tento „syndróm premýšľania.“
Tvoja aktívna slovná zásoba sú slová, frázy a vety, ktoré používaš často.
Mother – mama.
how are you – ako sa máš.
Keďže ich používaš často, tvoj mozog ich dokáže nájsť behom jednej tisíciny sekundy až jednej sekundy.
Keď máš tvoju slovnú zásobu v tejto aktívnej časti tvojho mozgu, tak sa ti slová, celé frázy a celé vety samé hrnú z úst von. Dokonca, ak niečo nevieš povedať, v momente ťa napadnú 3 frázy, ktorými daný problém popíšeš. Dorozumieš sa, aj keď to slovo nepoznáš.
Aby si vedel anglicky premýšľať a plynulo a sebavedomo rozprávať, potrebuješ sa zamerať na tréning aktívnej slovnej zásoby.
Ako to však urobíš?
Sú 4 fázy učenia, ktorými prechádzaš vždy, keď sa učíš novú oblasť vedomostí a o ktorých nikto pri učení angličtiny nehovorí:
1. Nevedomá neschopnosť. To je úroveň, kde nevieš, že niečo nevieš. Nevieš, akú všetku slovnú zásobu potrebuješ a ako bude vyzerať proces učenia. Nevieš, že existuje slovíčko „inconsequential.“
2. Vedomá neschopnosť. Vieš, že niečo nevieš. Vieš, že existuje slovíčko „inconsequential“, ale nevybavíš si jeho preklad. Možno si sa ho učil, možno nie. Ale nevieš si vybaviť jeho preklad.
3. Vedomá schopnosť. Vieš, ako sa čo povie a vieš, ktoré slovíčko čo znamená. Na to, aby si si význam slova, či frázy vybavil, sa musíš sústrediť a hľadať v pamäti. Nejde ti to automaticky. Vieš, že „inconsequential“ je menej používané slovíčko pre „nedôležitý / bezvýznamný / ten-koho-konanie-nemá-žiadne-dôsledky (ako povedal môj kamoš JT)“ Je to ako mať slovíčka len v pasívnej slovnej zásobe.
4. Nevedomá, podvedomá, automatická schopnosť. Už ani nevieš, že niečo vieš. Šoféruješ automaticky. Bežný deň si premýšľaš v slovenčine, v meste za tebou príde cudzinec a ty som z ničoho nič automaticky odpovedáš po anglicky a všetko s ním vybavíš po anglicky (ako sa stalo mne pár týždňov dozadu).
Proces učenia angličtiny ťa musí dostať na úroveň, kde vieš anglicky premýšľať automaticky. Bez toho, aby si si musel prekladať.
Problém väčšiny kurzov angličtiny je v tom, že ti síce ukážu slovnú zásobu a prejdú ju s tebou, lenže nezabezpečia, aby si túto slovnú zásobu dostal do dlhodobej pamäte a vedel ju používať kedykoľvek na úrovni podvedomej schopnosti.
Miesto toho, aby si trénoval reč, tak sa dozvedáš nové gramatické pravidlá a očakáva sa od teba, že ten proces učenia – ten proces, kde vezmeš vedomosti, vložíš ich do hlavy, porozumieš im a začneš ich používať – že to urobíš ty sám.
V takom prípade si ale slovnú zásobu môžeš nájsť na internete, gramatické pravidlá tiež a sústreď sa radšej na to, aby si ich vedel správne používať v praxi!
Týmto všetkým chcem povedať, že proces učenia prebieha v tvojej hlave.
A ty si musíš nastaviť kritériá, podľa ktorých sa máš angličtinu učiť, aby si sa ju naučil rýchlo a nestrácal roky času.
Potrebuješ sa vedieť rozhodnúť, ktorá metóda učenia je pre teba najvhodnejšia:
Ktorá metóda učenia angličtiny je pre teba najvhodnejšia?
+ je síce zadarmo
– nemáš anglické prostredie
– učiteľ rozpráva väčšinu hodiny po slovensky
– žiaden dôraz na tréning aktívnej slovnej zásoby a na podvedomú automatickú schopnosť premýšľať v angličtine
+ budeš anglicky vedieť
+ môžeš potom angličtinu dokonca učiť
– učíš sa tam gramatiku, ktorú absolútne vôbec pre rozprávanie nepotrebuješ
– neučíš sa v súlade s princípmi pamäte a princípmi efektívneho učenia
– stráviš tam 5 rokov, čo pre väčšinu ľudí neprichádza do úvahy
+ obklopíš sa angličtinou tak, ako sú ňou obklopené malé deti a dospelí Angličania
+ máš možnosť rozprávať sa priamo s Angličanmi a Američanmi
– nevieš, kde máš pri učení angličtiny začať a ako máš pokračovať
– za pobyt zaplatíš tisícky eur
– ak ideš do zahraničia pracovať, tak si musíš dať pozor na to, aby si sa neocitol v komunite Slovákov, alebo Poliakov, pretože množstvo mojich klientov išlo do Anglicka aby sa naučili anglicky, ale keďže nemali základy a nevedeli ako sa učiť, nevedeli kde začať a ako pokračovať, tak sa báli komunikovať a naučili sa po poľsky, alebo sa nenaučili nič.
– častokrát musíš úplne zmeniť celý tvoj život, prestať sa stretávať so svojimi priateľmi a rodinou
+ máš osobitný prístup od niekoho, kto anglicky vie
+ máš 60 minút intenzívneho učenia angličtiny
– nie si obklopený angličtinou, keď nie si s lektorom
– jazykové školy sú založené na pomalých princípoch vyučovania, učitelia nepoznajú tie najnovšie a najúčinnejšie techniky efektívneho učenia
– platíš 10-25 eur na hodinu
– jazykoví lektori sú platení od toho, koľko hodín s nimi stráviš. Finančne nie sú absolútne motivovaní, aby ťa naučili angličtinu rýchlo a efektívne, pretože by ťa stratili ako svojho zákazníka. Ak už máš zaplatiť, tak zaplať za kompletné dodanie angličtiny a nie za niekoho čas
+ stojí to menej, než osobitná výučba
– musíš tam dochádzať, takže na každú hodinu stráviš ďalších 30-60 minút cestovaním a nemôžeš sa učiť vtedy, kedy to vyhovuje tebe
– kurzy sú nacenené podľa strávených hodín a nie podľa toho, koľko si ty z tých hodín reálne odnesieš
– Dokým sa dostaneš na úroveň pokročilý, tak sa cena vyšplhá na 800,00 až 1000,00 eur
+ online kurzy sú budúcnosť vzdelávania, pretože sa môžeš učiť z pohodlia domova v čase, kedy to vyhovuje tebe
– tie, ktoré som prechádzal ja, sú založené na neefektívnych princípoch jazykových škôl a tradičných škôl a gramatických cvičení, ktoré iba ich autori dali online a majú všetky nevýhody, ktoré sme rozobrali vyššie
+ metóda doslovných prekladov je fantastický nástroj na porozumenie angličtine
– avšak doslovné preklady nikdy neodporúčam ako samostatnú pamäťovú techniku, pretože nestačia na naučenie sa slovnej zásoby v rekordne krátkom čase
– doslovné preklady neodporúčam na začiatku učenia, pretože množstvo mojich klientov mi písalo, že je to pre nich čistý zmätok a že potrebujú aj normálne preklady
– sú iba jedna z 8 pamäťových techník, ktoré vieš využiť pre rýchle učenie a ovládnutie angličtiny
– doslovné preklady ťa nezbavia strachu z rozprávania v angličtine, ani ti neumožnia natrénovať anglické rozprávanie, ani ťa neprevedú celým tvojim procesom vyučovania
Pozri sa objektívne na tieto metódy, ktoré sme prešli. Ak ťa doteraz angličtinu nenaučili, tak ti v prvom rade hovorím toto:
To nie je tvoja chyba!
Ty angličtinu vedieť chceš, iba si nenašiel správnu metódu učenia!
Drvivá väčšina učiteľov ťa síce chce naučiť rozprávať anglicky, avšak len minimum z nich pozná techniky efektívneho učenia!
Ich nikto na vysokej škole tieto techniky neučí.
Keď ťa učitelia učia pomalými spôsobmi, tak je úplne jasné, že to ide pomaly!
Že to je frustrujúce, že to bolí a že ťa to nebaví!
Takmer žiaden z učiteľov ti nepovie, ako sa máš učiť predtým, než ťa začne učiť angličtinu. Bohužiaľ.
Aké by to však bolo, keby si sa mohol učiť angličtinu efektívne?
Premýšľaj však teraz nad tým, o koľko jednoduchšie by bolo učiť sa angličtinu, keby si pri výučbe angličtiny mal v krvi princípy pamäte a vedel, ako má učenie prebiehať v súlade s tým, ako funguje koncentrácia, tvoja myseľ a tvoja pamäť?
O koľko rýchlejšie by si mohol rozprávať anglicky, ak by si sa najprv naučil, ako sa učiť a mohol sa potom učil angličtinu intenzívnejšie a dlhšie vždy, keď si k nej sadneš.
Zamysli sa, ako veľmi by ti mohlo pomôcť, keby si mal systém na učenie angličtiny, ktorý ťa vezme z bodu, kde sa nachádzaš a vždy ti poradí, ako máš postupovať ďalej v súlade s princípmi pamäte?
Tieto otázky som si kládol koncom strednej školy, keď som nevedel vystáť pomalé a frustrujúce učenie angličtiny. Keď som nemal žiadnu možnosť učiť sa angličtinu mojím tempom a keď neexistovalo žiadne riešenie, ktoré by vyhovovalo mojim požiadavkám.
Začal som s jednoduchými tipmi na efektívne učenie a 5 rokov zbieral som spätnú väzbu od stoviek ľudí.
Premýšľal som nad tým, ako najlepšie naučiť ľudí angličtinu a ďalšie cudzie jazyky…
Tvoril som najprv články, potom elektronické knihy zdarma, potom platené elektronické knihy, potom online kurzy, online kurzy s emailovými konzultáciami, až som vytvoril systém, ktorý ľuďom funguje na učenie angličtiny ako švajčiarske hodinky – Online kurz AngličtinaRýchlo.
Tomuto systému učenia je venovaná celá druhá časť tohto videa.
V ňom rozoberám, ako Online kurz AngličtinaRýchlo funguje a ako funguje jeho účastníkom, aj keď mali v minulosti s učením angličtiny najrôznejšie problémy.
Toto video je však len pre ľudí, ktorí majú seriózny záujem naučiť sa a vedieť po anglicky.
Keď chceš vedieť, ako skrátiť učenie angličtiny Online kurzom AngličtinaRýchlo, tak zadaj svoj e-mail a zobrazí sa ti druhá
časť tohto videa.
Po zadaní e-mailu tiež automaticky získaš 80,00€ zľavu na Online kurz AngličtinaRýchlo a špeciálny návod na pamäťovú techniku Madera, ako som spomínal na začiatku tohto videa.