+421 949 545 308

Včera som sedel v aute a bavil sa s Martinom G., čo je chalan, ktorý mi pomáha s marketingom. Bavili sme sa o tomto článočku a jediná reakcia, ktorú som od neho dostal, bolo nesúhlasné krútenie hlavou.
Martin,“ hovorí mi, „mne sa jednoducho zdá, že toho dávaš v článku príliš veľa.
Hej,“ odpovedám mu, „ale menej jednoducho nešlo.“

Pripomenulo mi to konverzáciu, ktorú som mal s Petrom P. po mojej prednáške na seminári Na100% v Košiciach.
Martin, ty si príliš veľký dobrák,“ vravel mi a myslel tým, že som ľuďom dal príliš veľa vedomostí a know how v jednej krátkej prednáške.

Obaja majú pravdu.

Aj dnešný článoček mal byť pôvodne malý a krátky, rýchle zhrnutie tipov na efektívne učenie angličtiny… ale keď som sa do toho oprel, tak vzniklo 80+ strán obsahu nabitého kvalitnými radami, tipmi, odporúčaniami, návodmi… veď uvidíš, keď sa začítaš.

Stiahni si článoček ako PDF
Rozdelil som tento obsah na 5 kratších článočkov. Dnešná prvá časť má 26 strán, ale prebehneš ich veľmi rýchlo. Pokojne si túto prvú časť stiahni ako pdf, aby si sa k nej mohol vrátiť neskôr (nemusíš zadávať žiaden e-mail).

 

V prvej časti sa dozvieš a spoznáš:

  1. Ako získať tie veci, ktoré v živote chceš
  2. Ako zarobiť peniaze (návod bez hovadín)
  3. Ako získaš konkurenčnú výhodu, ktorá ti umožní uspieť v tvojej kariére a v živote
  4. Paretovo pravidlo
  5. Ako vďaka angličtine dosiahneš svoje ciele ľahšie a rýchlejšie
  6. Vyvrátenie mýtov, ktoré tu v spoločnosti kolujú (zabijeme spolu talent na učenie)
  7. Tajomstvo efektívneho učenia druhých

Dones si nejaké sladkosti, energeťáky, bio power coffee, pripútaj sa, daj si prilbu, zapni klímu, a ideme na cestu do sveta techník efektívneho učenia…

Ľudia sa v skutočnosti chcú vzdelávať, no nevedia ako

Pár týždňov dozadu som zobral moju priateľku Mišku do cukrárne. V Nitre máme krásnu, romantickú cukráreň na štýl Paríža. Všetko, vrátane nábytku je tam také… ružové. Sladké. Na môj vkus až príliš. Ale zobral som tam priateľku na koláčiky, lebo som jej chcel urobiť radosť.

Objednali sme si, začali sme jesť. Vedľa nás sedeli po jednej strane nejaké panie, ich rozhovor som nepočul. Na druhej strane sedeli dve dievčatá, mohli mať tak 16-17 rokov. Ich rozhovor prebiehal nejako takto:

 

Dve 16 ročné baby v cukrárni

Možno nie to s tou hypotékou, to som si možno predstavil. V mojej hlave sa potom ich rozhovor vyvíjal ďalej:

Rozmýšľal som nad tým, že keď som bol mladší, väčšina ľudí v mojom okolí začínala život nejako takto. Či už na základnej alebo na strednej, niektorí aj na vysokej škole. Mali sme predstavy toho, čo by sme od života chceli. Alebo čo by sme nechceli.

Väčšina z nás si tiež vypočula dobrú dávku rečí od „starších“ a „skúsenejších.“ Reči typu:

  • len sa zabávaj, kým si mladý, lebo potom ťa život zomelie
  • to, čo chceš vedieť, ti nikdy nepôjde, nemáš na to talent
  • máš grambľavé ruky, nikdy sa nenaučíš (doplň hru na hudobný nástroj)
  • ty a cudzie jazyky… veď si nevieš ani len zapamätať rozdiel medzi future perfect a future perfect continuous
  • veci sa nedajú, lebo (…doplň meno politika, ktorý môže za všetko zlé…)
  • veci sa nedajú, lebo (…doplň nejakú inú výhovorku, ktorá reálne nedáva zmysel…)

Niektorí sa takýmto rečiam nevyhnú.

Kočka z nášho príbehu však tieto krčmové reči našťastie nepočúvala. Alebo teda z kníh, plných praktických vedomostí a návodov, vedela, že sa dá žiť inak.

A mala pravdu.

Na to, aby mala veci, ktoré v živote chce, potrebuje mať peniaze, za ktoré si ich kúpi. Na to, aby mala peniaze, ich potrebuje nejako zarobiť.

Zarobí ich tým, že

  1. na seba prevezme zodpovednosť za niečo dôležité,
  2. alebo bude v niečom dôležitom naozaj dobrá… lepšia, než iní (bude mať konkurenčnú výhodu)
  3. vyrieši niekoho problém, za čo dostane zaplatené

Na to potrebuje schopnosti, vedomosti a vlastnosti. A potrebuje ich ideálne skôr, než iní, aby mala tú konkurenčnú výhodu.

Môže sa na to všetko vykašľať a nájsť si chlapa, ktorý to urobí za ňu. Možno ty si ten chlap. Ešte neviem, ako sa rozhodne, ale tak či onak, tento článoček s pokračovaniami ti prinesú návody, ako na to.

Začnime s týmto:

MODRÁ KRABICA: NÁVOD AKO ZAROBIŤ PENIAZE (v týchto častiach pôjdeme s niektorými myšlienkami do väčšej hĺbky. Čítaj na vlastné riziko.)

Americký konzultant a autor Dan Kennedy vo svojej knihe „No B.S. Wealth Attraction for Entrepreneurs“ (Priťahovanie bohatstva pre podnikateľov bez hovadín) pomenúva veci natvrdo, bez omáčky a tak ako reálne sú.

Hovorí o tom, že peniaze sa vo svete hýbu s prenosom zodpovednosti. Osoba A prenesie zodpovednosť za niečo (rozhodnutia, vykonanú prácu) na osobu B a za to danej osobe zaplatí.

Prejavuje sa to tým, že väčšina ľudí chce pracovať so špecialistami. Keď máš napríklad problém so srdiečkom, tak sa necháš operovať kardiochirurgom a nie všeobecným doktorom, pretože vieš, že kardiochirurg je špecialista a môžeš sa na neho spoľahnúť.

Keď Toyota musela v roku 2014 vrátiť z ciest 1,75 milióna áut a opraviť viaceré problémy, tak život bežného zamestnanca za pásom alebo panej z účtovníctva to nejako neovplyvnilo. Môžeš sa však staviť, že riaditeľ, ktorý to musel vysvetľovať a ktorý kvôli tomu mohol prísť o väčšinu jeho bonusov, spať pokojne nešiel. Bolo totiž jeho zodpovednosťou, vyrobiť kvalitné autá a zabezpečiť, aby firma neprichádzala o peniaze.

Pochopiteľne, na to, aby sa niekto stal špecialistom alebo na seba mohol prevziať zodpovednosť za veľké veci, potrebuje obrovské množstvo vzdelania (vedomosti a schopnosti) a takisto určité vlastnosti, ktoré sa, ako inak, v škole neučia (odvaha, vytrvalosť, trpezlivosť… ale hlavne odvaha).

Čo sa kočky z nášho príbehu týka, tak všetci moji úspešní klienti vedia, že schopnosti rýchleho učenia jej umožnia, naučiť sa potrebné veci skôr.

Hej. Ale dnešný článoček nie je len o tom. Sme na webe o angličtine a tento článoček je tiež aj o angličtine.

Čo tým myslím?
??

Pozri sa na ten otáznik na obrázku nižšie. Čo je základom pre to, aby si nadobudol tie správne schopnosti, vedomosti a vlastnosti skôr ako druhí?

Keď sa toto dievča z nášho príbehu chce naučiť schopnosti a vedomosti, tak má na výber dve možnosti.

Možnosť prvá:

Môže sa učiť zo slovenských zdrojov, zo slovenských škôl a z knižiek, ktoré boli preložené do slovenčiny.

Preložené roky po tom, ako ich niekto na Slovensku prečítal v anglickom vydaní a stihol ich aplikovať a vytrieskať z nich všetky konkurenčné výhody. Môže sa vzdelávať od prostredníkov, ktorí dané veci často nepoužili v praxi (veď poznáš také, že: „Kto vie, ide to robiť. Kto nevie, ide to učiť.“)

Možnosť správna:

Alebo sa kočka môže vzdelávať po anglicky, priamo od zdroja, od ľudí, ktorí nové koncepty vymysleli, otestovali na desiatkach rokov praxe a až potom ich učia ďalej. Môže sa učiť veci, ktoré na Slovensku ani na vysokých školách nebudú dostupné ešte 10, alebo 15 rokov a zabezpečiť si tak konkurenčnú výhodu… ktorá ti zabezpečí úspech v tvojej kariére, alebo biznise.

 

MODRÁ KRABICA ÚSPECHU V KARIŔE, V ŽIVOTE: PARETOVO PRAVIDLO (tu sa dozvieš zaujímavé zdroje a princípy, ktoré súvisia s témou článočku. Posledné varovanie – čítaj na vlastné riziko)

Iný americký konzultant, majiteľ niekoľkých multimiliónových firiem, Rich Schefren, vo svojom kurze Business Growth System radí, ako vybudovať biznis na tvojich silných stránkach.

Faktom však je, že jeho rady sú rovnako dobre použiteľné aj na úspech v biznise, aj na úspech v kariére alebo v živote.

Hovorí o tom, že potrebuješ konkurenčnú výhodu – výhodu, ktorú máš v porovnaní s ostatnými firmami (alebo ľuďmi), ktoré sa usilujú o to isté, čo ty. Tvoja konkurenčná výhoda pochádza z toho, že dokážeš dať neobyčajnú hodnotu druhým ľuďom na základe využitia tvojich silných stránok.

Spoznáš tvoje silné stránky, vďaka nim si vyberieš oblasť, kde ich vieš uplatniť a kde iní ľudia nevedia uplatniť ich silné stránky, čo to ti umožní mať nad druhými konkurenčnú výhodu. Vďaka tomu vynikneš a posúvaš sa ďalej.

Je to založené na princípe Paretovho pravidla, alebo pravidla 80/20.

To hovorí o tom, že zvyčajne malé množstvo úsilia prinesie obrovské množstvo výsledkov a zasa naopak. Kľúčom je vedieť, ktoré veci ti prinesú tie výsledky, ktoré chceš.

Malé rozdiely prinášajú obrovské dôsledky.

Stačí ti, aby tvoja služba, alebo produkt boli len o 10% lepšie, než to, čo ponúka niekto iný, aby si mal konkurenčnú výhodu a mal o 50% väčší obrat a o 100% vyšší zisk, než iné firmy.

V kariére to je podobne. Stačí ti byť o 10% lepší, než ostatní uchádzači o miesto a dostaneš vytúžené zamestnanie ty… a 400 ľudí odíde smutných domov.

Tak to bolo aj v prípade dievčiny, ktorú zobral kamarát do jeho firmy. Bola možno len o 10% lepšia, než dievča, ktoré skončilo druhé. Ale to stačilo.

V športe a v iných oblastiach života je to ešte výraznejšie. Stačí ti byť o 1% lepší a celý svet pozná tvoje meno, pretože si vyhral zlatú medailu na olympiáde.

Rozdiel medzi zlatým medailistom v behu na 100 m Usainom Boltom a tými, čo skončili na druhom a treťom mieste, je 1,1%. Väčšina ľudí v mojom okolí vie, kto je Usain Bolt, málokto vie, kto je Yohan Blake, alebo Tyson Gay. Všetci traja výnimoční atléti, ale vyhrať môže len jeden.

TMAVOMODRÁ KRABICA (ideme hlbšie, tu sa dozvieš hlbšie myšlienky, ktoré tento článoček dopĺňajú)

Vzdelanie alebo know-how alebo schopnosti alebo informácie sú kľúčom k zabezpečeniu tvojej konkurenčnej výhody, ktorá je kľúčom k zabezpečeniu víťazstva.Ak máš know-how, ktoré druhí ľudia nemajú, vieš ho pretaviť do konkurenčnej výhody. Druhí sa ťa budú snažiť okopírovať, ale ak nerozumejú tomu ako si to dosiahol, tak nevymyslia nič vlastné a vždy budú o krok za tebou.

Ako povedal Sun Tzu, čínsky generál a autor knihy Umenie Vojny – „Všetci vidia taktiky vďaka ktorým vyhrávam, ale stratégiu, z ktorej víťazstvo pochádza, nevidí nikto.“

ČIERNA KRABICA (ideme ešte hlbšie, čítaj na vlastné riziko).

Môj kritický pohľad na vzdelávací systém na Slovensku, ale aj v iných krajinách západného sveta, začína v tomto bode.Miesto toho, aby sme objavili v deťoch ich silné stránky a potom ich rozvíjali, učíme všetkých to isté a snažíme sa dosiahnuť, aby všetkým všetko išlo rovnako. Napriek tomu, že každému pôjde lepšie niečo iné.

Kvôli tomu zostanú skryté talenty skryté, krehké sebavedomia pošliapané a vo výsledku sa všetci pretekajú o priemerné kariéry, miesto toho, aby vymýšľali nové druhy zamestnania. Asi nejako takto:

Sme na webe o angličtine. Možno už tušíš, že angličtina a schopnosti efektívneho učenia ti vedia zabezpečiť konkurenčnú výhodu – a máš pravdu. Nie je to celá téma dnešného článočku, ale je to náš začiatok.

Poďme sa spolu pozrieť
na to, ako ti toto:

 

prinesie toto:

čo ti prinesie toto:

Poďme sa spoločne pozrieť na to, ako ti učenie od zdroja a učenie zo zahraničných top zdrojov, ktoré nie sú preložené, zabezpečí to, že budeš vždy vedieť, čo máš a čo nemáš robiť, aby si dosahoval svoje ciele, mal konkurenčnú výhodu, vyššie príjmy a lepší život na roky dopredu.

Dozvieš sa tiež, ako sa vďaka technikám efektívneho učenia naučíš angličtinu (a iné jazyky) rekordne rýchlo.

A dozvieš sa aj to, ako to spravíš, aby si sa vedel učiť a vzdelávať, ak si mal s učením v minulosti problém.

Na začiatok si predstav takúto situáciu.

Čo ti v praxi prinesie učenie od zdroja – od tých najlepších

Niekto v USA postavil 3-4 úspešné firmy. Trvalo mu to 20 rokov, preto predpokladajme, že má 20 rokov praktických skúseností. Prestalo ho to baviť, založil si rodinu a nechce toľko stresu, tak sa rozhodol, že bude dané veci učiť.

Spravil kurz, coachingový program, kde učí veci od základov. Dáva úlohy, ktoré musíš robiť. Na ne nadväzuje ďalšími poznatkami a ďalšími úlohami. Jednoducho vie, ako ťa to má učiť.

Má tisícky úspešných klientov, všade na internete má referencie a teba to zaujme.

Prihlásiš sa do takéhoto kurzu a zisťuješ, že máš k dispozícii vzdelanie, aké nie je dostupné inde. Ani len v USA. A vieš, že na Slovensko nepríde niekoľko rokov, v absolútne žiadnej podobe.

Ty toto know-how použiješ a 3-5 rokov si užívaš konkurenčnú výhodu. Tvoj biznis prosperuje a hoci sa ťa tvoja konkurencia snaží napodobniť, nerozumie tomu ako to robíš a preto zlyháva. Alebo zaostáva. Parafrázujúc generála Sun Tzu – „môžu vidieť, čo robíš, ale nevedia ako to robíš.“

Potom na Slovensku začne niekto toto know-how učiť. Ty však vieš, že to učia zle, lebo si si prešiel pôvodným kurzom od zdroja a dokážeš to porovnať. Všetci okolo teba si tým kurzom prejdú, ale aj tak to nevedia použiť tak ako si to spravil ty, lebo ich to nenaučil ten, kto to vymyslel (čo je bežná situácia v marketingovom vzdelávaní na Slovensku (vy viete, ktorí to ste).

A tak si užívaš ďalších 3-5 rokov konkurenčných výhod, úspešného biznisu, úspešnej kariéry, vysokých ziskov, zarábaš peniaze, yes, áno tak to má byť.

Takúto silu má vzdelávanie sa priamo zo zahraničných zdrojov. Anglických zdrojov v tomto prípade. USA je krajina biznisu a obrovské množstvo TOP kníh a kurzov je k dispozícii na legálne stiahnutie zdarma a nikdy nebudú preložené do Slovenčiny (práve kvôli tomu, že sú k dispozícii na stiahnutie zdarma).

Je teda očividne lepšie čerpať vzdelanie priamo od zdroja, než nechať 3 úrovne prostredníkov, aby sa to učili jeden od druhého a potom to, v nejakom slabom vývare na vysokej škole marketingovej komunikácie, povedali tebe.

MODRÁ KRABICA TVOJHO ÚSPECHU V PRÁCI

Hovorím veľa o biznise, možno stále z pohľadu niekoho, kto firmu má. Možno nechceš mať vlastnú firmu, ale chceš v nejakej pracovať.Tak či onak, potrebuješ vedieť, že firmy sú ziskové vďaka dvom veciam.

Inovácie + marketing.

Rozobrané dopodrobna, firmy sú ziskové vďaka týmto dvom veciam:

(Tvorba nových vecí a tvorba hodnoty pre druhých) + (doručenie vytvorených produktov a služieb k ľuďom, ktorí ich potrebujú).

Ak aj nechceš mať firmu, ak si chceš spraviť kariéru… tak potrebuješ tvojej firme pomôcť uspieť. A aby si pomohol svojej firme uspieť, tvojou úlohou bude robiť niečo z týchto dvoch oblastí.

Ak ich chceš robiť lepšie, než druhí (ktorí usilujú o tvoje pracovné miesto), potrebuješ sa vzdelávať z top zahraničných zdrojov. Bodka.

Možno si začal čítať tento článoček kvôli tomu, že chceš vedieť angličtinu.

Možno kvôli tomu, že sa chceš vzdelávať, aby si mal konkurenčné výhody.

Možno aj ty chceš cestovať po svete, spoznávať druhé krajiny a posúvať sa v živote ďalej.

Možno je tvoja situácia jednoduchšia

Možno je tvoja situácia takáto

Kde je cesta, tam je aj vôľa vzdelávať sa a uspieť

Hovorí sa, že kde je vôľa, tam je cesta. Vraj, keď niečo naozaj chceš, tak nájdeš spôsob, ako to uskutočniť. Možno. Je na autoroch facebookových motivačných citátov, aby toto posúdili.

Faktom však je, že kde je cesta, tam je ďaleko, ďaleko väčšia vôľa. Ak vieš ako máš niečo robiť, o koľko jednoduchším sa to stane?? Než keby si to nevedel?

ČIERNA KRABICA (hlboké myšlienky, z ktorých to vychádza)

„Pomer medzi ničím a niečím je nekonečný“ – Peter Diamandis, zakladateľ Ansari X Prize.

Ak je niečo vynájdené, tak to ľudia vedia využiť inde, urobiť lacnejšie, skopírovať a stavať na tom ďalej. A dokým niečo nie je vynájdené, tak ľudia ani nevedia, že by to mohli mať.

Ako povedal Henry Ford, zakladateľ automobilky Ford – „Ak by som sa ľudí spýtal „čo chcete“ tak by odpovedali „rýchlejšie kone.“

Pred 100 rokmi ľudia tiež netušili, že môžu cestovať 130km/hod. A dostať sa za hodinu z BA do Nitry. Alebo lietať za hodinu z BA do Londýna.

Otázkou je, ako urobiť niečo, čo doteraz urobiť nešlo. Ako ísť od 0 k 1, ako to píše Peter Thiel vo svojej knihe „Od nuly k jednotke.

Ak vieš, ako máš urobiť niečo, čo si predtým nevedel urobiť, tak to zmení všetko.

Je to teda záležitosť pevnej vôle, alebo otázka toho ako to máš robiť?

Doteraz bývali angličtina a cudzie jazyky a schopnosť efektívneho učenia v rukách „vyvolených, nadaných, talentovaných.“ Záležitosťou toho bifľoša s čiernymi kučeravými vlasmi, ktorý machroval s rozdielmi medzi past perfect a past perfect continuous, kvôli čomu sa zvyšok triedy cítil trápne.

Hovorí sa, že kde je vôľa, tam je cesta.

Ale.

Milióny ľudí na Slovensku a miliardy ľudí po svete nevedia jazyky a nevzdelávajú sa nie preto, lebo by nechceli, ale preto, lebo nevedia ako na to.

Doteraz bývala schopnosť čítať 600+ stranové náučné knihy a schopnosť vytiahnuť z nich vedomosti a vedieť ich použiť a mať vďaka tomu výsledky… táto schopnosť bola tiež iba v rukách „vyvolených, nadaných, talentovaných.“

Schopnosť učiť sa zo stoviek 600+ stranových kníh a vedieť tieto informácie pochopiť, zapamätať si, spracovať a následne použiť pre výsledky… táto schopnosť tiež bývala v rukách iba pár ľudí.

Dôvod, prečo tvorím tento článoček a jeho pokračovania

Mám toho plné zuby. Štve ma to, že väčšina ľudí číta povrchné články na internete miesto toho, aby sa zahĺbila do čítania niečoho užitočného.

Štve ma to, že väčšina ľudí pozerá do smartfónu a je vyrušovaná každých 8 minút, kvôli čomu sa nevie sústrediť na produktívnu prácu alebo produktívne vzdelávanie.

Mám plné zuby toho, že sa ľudia v mojom okolí nevedia vzdelávať, hoci to zúfalo potrebujú pre ich kariérny, profesný či osobný rast.

Mám plné, plné zuby rečí o „talente, nadaní na jazyky, o genetike, o hlave,“ ktoré majú ľudia v mojom okolí… keď dennodenne u nás vo firme pomáhame klientom robiť veci ako:

  • zapamätať si desiatky cudzích slovíčok a fráz za hodinu učenia
  • vzdelávať sa z množstva rôznych zdrojov pre ich osobný či kariérny rast
  • byť 2-10x produktívnejší v ich profesii
  • vybudovať skvelú pamäť a schopnosť zapamätať si všetko, čo chcú

A to nie nejakým supertalentovaným, ale bežným ľuďom v každom veku, od 8 do 68, ktorí dovtedy nič také nikdy v živote ani len neskúsili.

Mám plné zuby toho, že perfektne šikovní mladí ľudia sa nedostanú na vysnívané školy a nezačnú vysnívané kariéry kvôli tomu, že im nešli 1-2 predmety, ktoré by inak perfektne zvládli s technikami efektívneho učenia.

Mám fakt dosť rečí o talente, nadaní, keď schopnosť učiť sa je doslova to, čo to je – je to schopnosť. Dá sa to naučiť. Nie je to talent. Všetci sa rodíme so schopnosťou učiť sa nové veci. Ako 4 roční sa pýtame otázky na všetko okolo nás – chceme spoznávať svet a chceme mu porozumieť.

Niektorí tú schopnosť vo vzdelávacom systéme stratia. Niektorí ju znovu nájdu. V niektorých pretrvá (a tí sú vraj talentovaní).

Niektorí potrebujú schopnosť učiť sa znovu objaviť.
Niektorí sa potrebujú schopnosť učiť sa naučiť.

Ak si tu kvôli angličtine alebo cudzím jazykom, čítaj ďalej, pretože ďalšie poznatky budeš vedieť využiť pre tvoju angličtinu.

Ak si tu kvôli tvojmu vzdelávaniu sa v škole alebo v profesii, čítaj ďalej, pretože ďalšie poznatky budeš vedieť využiť v tvojej škole či kariére.

Ak si tu kvôli vzdelávaniu tvojich potomkov, čítaj ďalej, lebo ďalšie poznatky budú využívať nielen tvoji potomkovia, ale aj ty.

Prečo techniky efektívneho učenia a prečo dnes?

Mojím úmyslom je rozsvietiť všetkým tápajúcim, otvoriť dvere všetkým, čo sa ich snažia otvoriť a preniesť do sveta efektívneho učenia všetkých, ktorí by chceli v živote niečo viac.

Inými slovami, chcem ti ukázať, ako ti techniky a princípy efektívneho učenia otvoria dvere k novým možnostiam, zabezpečia ti konkurenčné výhody a umožnia ti dosiahnuť tvoje ciele.

Inými slovami, chcem ti ukázať, čo všetko je možné s technikami efektívneho učenia dosiahnuť.

Mojim úmyslom je menej:

a viac:

Mojím úmyslom je menej študentov,
ktorí sa nedostanú na vysnené školy:

a viac študentov, ktorí to dali:

menej 16 ročných dievčat v cukrárni, ktorých život zomelie a skončia v králikárni:

a viac 16 ročných, ktorí si splnia to, čo chcú a budú mať ten dom s pozemkom a 4 deti a 3 psov (postupne):

menej tých, ktorí svoju prácu neznášajú a ani im nezarába, ktorí možno už zavrhli svoje stredoškolské sny, alebo ich ani nikdy nemali:

a viac tých, ktorým ich kariéra alebo firma prináša to, čo chcú, takže môžu robiť to, čo chcú…

A keď sme už pri tom, tak mojím úmyslom dnešného článočku je menej ľudí, ktorí musia z frustrácie voliť (-doplň stranu, ktorú neznášaš-). A viac ľudí, ktorí sa o seba vedia postarať a nie sú odkázaní na nejakého konkrétneho, možno skorumpovaného politika…

Tajomstvo efektívneho učenia druhých

V marketingu je zaužívaný pojem

„Ľudia radi nakupujú, ale nemajú radi, keď im niekto predáva.“

V učení platí to isté:

„Ľudia sa radi učia a objavujú nové veci,
no z duše neznášajú, ak ich niekto poučuje.“

 

Mojím úmyslom v tomto článočku a v ďalších pokračovaniach je ukázať ti, vysvetliť ti, naučiť ťa základné techniky efektívneho učenia tak, ako by som ich chcel mať vysvetlené ja, keď som s nimi začínal.

Doteraz sme prešli

  • Paretovo pravidlo
  • princíp konkurenčnej výhody
  • princíp zodpovednosti
  • sila vzdelávania sa zo zahraničných zdrojov
  • ako ti tvoje schopnosti, vedomosti a vlastnosti umožnia zarobiť viac peňazí
  • ako ti učenie od zdrojov umožní získať správne vedomosti, schopnosti a vlastnosti
  • ako ti angličtina umožní, učiť sa od zdroja

 

V ďalších častiach sa dozvieš, ako ti techniky efektívneho učenia umožnia naučiť sa angličtinu a ďalej sa učiť praktické vedomosti, schopnosti a vlastnosti po celý zvyšok tvojho života.

Prejdeme, ako ti schopnosti efektívneho učenia prinesú nielen úspech v angličtine a cudzích jazykoch… ale keď ich správne použiješ, tak ti prinesú úspech aj v kariére, v biznise, v škole… a v iných oblastiach života.

Konkrétne sa dozvieš:

1 – Ako sa učiť od druhých – ako dostaneš moje poznatky o efektívnom učení z mojej hlavy do tvojej hlavy, tak, aby si im porozumel a vedel ich použiť. Aby si vedel v budúcnosti dostať niekoho iného poznatky z jeho hlavy do tvojej hlavy a vedel ich použiť.

  • Prečo magické, alebo mechanické nahrávanie vedomostí do hlavy nefunguje a čo robiť miesto toho, aby si sa vedel vzdelávať celý tvoj život
  • Ako sa sústrediť, ponorenie sa do činnosti a stav prúdenia
  • Čo je to správne kladenie upresňujúcich otázok a nekvalitní učitelia

2 – Strom poznania a hľadanie príčin toho, prečo bola (nielen) angličtina taká ťažká a prečo trvám na tom, že najprv treba poznať techniky efektívneho učenia a až potom sa začať vzdelávať

  • Prečo ti strom tvojho poznania umožní nájsť medzery v tvojich vedomostiach a zvýšiť tvoje sebavedomie
  • Čo je to pizza porozumenia, 5P a ako ti upresňujúce otázky umožnia pochopiť to, čomu si nikdy nerozumel
  • Čo je to Zem zmätku, zabúdania a zúfalstva a ako ničí tvoju snahu porozumieť angličtine, iným cudzím jazykom, či inej oblasti poznatkov
  • Čo je skutočný koreň problémov s učením (aj angličtiny) a ako ho vyriešiť

3 – Konkrétne riešenia na tvoje problémy s učením

  • Ako ťa pyramída učenia prevedie procesom učenia (aj angličtiny)
  • Čo je to krivka zabúdania a ako sa učiť tak, aby si si poznatky dlhodobo pamätal (aj angličtinu)
  • Ako vďaka technikám efektívneho učenia a angličtine spraviť top vysokú školu len za jeden rok

4 – Zabúdanie a rozpomenutie

  • Ako funguje tvoja pamäť: To, že si na niečo nevieš spomenúť ešte neznamená, že si to navždy zabudol
  • Ako si rozpomenúť na to, čo potrebuješ a konkrétne techniky učenia pre naučenie angličtiny

5 – Techniky efektívneho učenia v školách

  • Škoda, že sme sa to takto v školách neučili
  • Techniky efektívneho učenia pre študentov základných, stredných a vysokých škôl, pre učiteľov a pre ľudí všetkých povolaní a vekových kategórii
  • Odvážny nápad

 

Pokračovanie zverejním o dva týždne.

Čo zatiaľ?

Viem, že toto je len úvod, ale aj tak, zaujíma ma, čo si si z dnešného článočku odniesol. Daj mi do komentára vedieť, v čom bol pre teba tento článoček prínosný? Čo nové si sa dozvedel? Ako to uplatníš v praxi?

Ak sa ti dnešný článoček páčil a dozvedel si sa niečo nové, daj mu jeden mocný lajk a zazdieľaj ho s tvojimi známymi. Pošli ho niekomu, kto sa v ňom nájde a komu pomôže, alebo koho pobaví.

Taktiež, čo je najväčšia výzva, alebo problém v tvojom vzdelávaní? Daj mi tiež vedieť do komentára. Napíš mi, čo ťa trápi a keď ti s tým budem vedieť poradiť, tak na to napíšem riešenie v ďalších pokračovaniach.


Martin Hlinka
Martin Hlinka už od roku 2011 prináša na Slovensko techniky efektívneho učenia, o ktorých sa prostredníctvom jeho webov dozvedelo viac ako trištvrte milióna ľudí. Je autorom kníh a kurzov, ktorými si prešlo vyše 3000 klientov. Verí, že gramotní 21. storočia sú tí, ktorí sa vedia učiť a vzdelávať a že každý sa môže naučiť učiť sa a vzdelávať sa. Preto pomáha študentom a profesionálom vzdelávať sa rýchlejšie a lepšie. A vďaka technikám efektívneho učenia umožňuje naučiť sa angličtinu a iné cudzie jazyky aj ľuďom, ktorí na jazyky „nemali talent.“

59 komentáre

  1. Jakub píše:

    Paradny clanok Martin, uz sa tesim na pokracovania… + tie reci ‚starsich‘ a ‚skusenejsich‘ fakt pobavili 😀

  2. Lukáš píše:

    Naučit se anglicky dá zabrat, ale dá se to, i v dospělém věku (bude mi 33)… naučil jsem se (a učím se stále) AJ právě z toho důvodu co píšeš Martine – získat konkurenční výhodu a „zarobiť“ ranec :), ale trvalo mnoho let, než jsem začal rozumět plynulé angličtině z USA videí, takže jsem na svůj hlavní cíl mezitím zapomněl… dík, za připomenutí!

  3. Palo píše:

    Toto mi pripomenulo, ako som mal anglinu na strednej. 8 rokov sme na hodinach len riesili gramaticke cvicenia a hovorili skoro cele hodiny po slovensky 😀

  4. Martin píše:

    Ten systém prerozdeľovania peňazí na základe zodpovednosti je fakt pecka. Dáva mi to význam a momentálne mi zapadlo dosť veľa vecí do seba. Jednak už viem, ako mám argumentovať kolegom, prečo platí firma mne viac než im 😀 …a jednak si uvedomujem, že sa potrebujem ešte viac skillovať a pracovať na tej „konkurenčnej výhode“…

    • Martin Hlinka píše:

      Je to tak, ked si zopovedny za cely predaj a vdaka tebe ma 5, alebo 20 inych ludi pracu, tak je jasne, ze bude firma platit viac tebe, nez im. Ale zasa mozes im to zazlievat, ked im sa zda, ze cely den len „vykecavas na 2 hodinovych pracovnych obedoch a veceriach“ alebo „len tak sedis pri pocitaci“ ? 😀 😀 😀

  5. terezka píše:

    Super clanok, Martin…a to co pises o talente – je to tak, „talent“ je len slovo a nic neznamena. Ja ovladam niekolko jazykov – nie preto, lebo by som na ne mala „talent” ale preto, lebo som sa im cielene a intenzivne venovala. A myslim, ze takisto je to aj s ostatnymi vecami. Naucit sa vies prakticky cokolvek, ak to zoberes zo spravneho konca a venujes tomu svoj cas, usilie, nadsenie… Kde je vola, tam je aj cesta 😀

  6. terezka píše:

    Este jedna vec – zaujal ma ten koncept Paretovho pravidla. Vies mi k tomu odporucit nejaku literaturu? Pripadne video, kde je to blizsie vysvetlene? Diky

    • Martin Hlinka píše:

      Viesco, zaklad je asi ten moj clanok na webe https://www.ako-sa-naucit-skor.com/paretovo-pravidlo-80-20/, ale ak chces dalekosiahle dosledky paretovho pravidla… ak chces vediet, preco sa realne neuci na ziadnych statnych skolach… ak chces vediet jeho dosledky pre nasu spolocnost… tak odporucam toto video: https://www.youtube.com/watch?v=l2TTIBHMJxQ pusti si ho niekde na pozadi a budes ohromena 😛

      • Lukáš píše:

        Pravidlo se snažím používat, ale často na něj zapomínám. Díky za další zdroje. Během školní „kariéry“ mi 80/20 také bylo zatajeno 🙂 nebo jsem to nepovažoval za klíčové a šlo to druhý uchem ven, jako 80% ostatních věcí 😀

        • Palo píše:

          Mozno si ho pouzival intuitivne, ked ti 80% veci uslo 😀
          Ja som mal stastie, ze sme ho brali hned prvy semester v ramci ekonomickej teorie. Velmi sa mi pacilo, tak som ho pocas celej vysky aplikoval pri robeni skusok 😀 Poriadne som sa ucil len zmysluplne predmety a to, co mi v buducnosti k niecomu bude. Zvysok skor stylom 5/95 😀 Urobit skusku, vymazat.

  7. Ladislav píše:

    Toto ve skutečnosti není vůbec o angličtině. Angličtina je jen bonus. Toto je systém, který člověkovi změní život… pokud do něj ovšem vloží energii. Když pochopíte základní principy, můžete je aplikovat na učení čehokoliv. A když už ty principy budete zkoušet, tak proč se přitom zrovna něco nenaučit?
    Musím se ale k něčemu přiznat. Já znám Martina. A troufám si říct, že docela dobře. O kurzech, kterými prošel a o následné životní změně bych mohl vyprávět. Sám je důkazem, že nezáleží, z jakých podmínek člověk pochází, ale že hodně záleží na cíli a motivaci… a disciplíně (motivation is what gets you started. Habit is what keeps you going). Kdybych ho měl k někomu přirovnat, tak by to byl Steve Jobs. Chcete změnit svět, udělat jej lepší pro lidi a je ochotný dát do toho všechno.

  8. Anna píše:

    Boooze, Martin, ty si taky mudry…

  9. Laco Németh píše:

    Martin, tvoj článok ma nakopol, venovať sa angličtine viac a nájsť si nejaké knihy o biznise – konečne v origináli!! Moja angličtina nie je dokonalá, ale už teraz viem, že na to mám 🙂 Ďakujem za povzbudenie, ktoré prišlo akurát včas.

  10. Tana M. píše:

    Pobavili ma tie obrázky o babách v cukrárni. Problém ale je, ze veľa ľudom stačí tá králikáreň a hypotéka a 9-5 práca. Nemajú nijaké vyššie ambície lebo sa o to nikdy nezaujímali a nemyslia si že môžu dokázať niečo viac ako trebárs dosiahli ich rodičia alebo starí rodičia, odchovaní socíkom. A potom keď takýmto ľudďom začneš hovoriť niečo o Kyiosakim, tak si pomyslia že si v nejakej sekte :-DD

    • Tím AngličtinaRýchlo píše:

      Ahoj Tana, vdaka za koment.
      Ti ludia maju samozrejme pravo viest svoj zivot tak, ako sami uznaju za vhodne.
      Mozno Ta dnes nebudu pocuvat, ako im hovoris o moznostiach a vzdelavani sa z kvalitnych zdrojov.
      Najlepsie, co mozes urobit je, ze sama budes aplikovat do svojho zivota principy a techniky efektivneho ucenia, a poznatky, ktore tym ziskas. Vdaka tomu urcite dosiahnes vlastny uspech v roznych oblastiach. Potom sa stanes autoritou aj pre inych a budu Ta pocuvat. Potom im mozes ukazat, co mozu dosiahnut a ako sa tam dostanu.
      Co na to hovoris? 🙂
      Paolo

      • Tana M. píše:

        Asi mas pravdu.. Bude to ale dlha cesta? 😀 drz mi palce! diky za podporu

        • Tím AngličtinaRýchlo píše:

          Nie som prorok a nedam Ti tu z brucha odpoved, kolko Ti to bude trvat. Zavisi to od mnohych faktorov…uprimne, vacsina z tych faktorov zavisi od Teba samotnej (napr. vnutorna motivacia, vytrvalost, trpezlivost, schopnost prekonavat prekazky, akceptovat to, co nemozes zmenit, schopnost hladat netradicne riesenia atd.) 😉
          Dolezite je pre Teba vediet, na com konkretne ides pracovat a v akej oblasti. Inak je nemozne urcit si, co pre to potrebujes urobit. Paolo

    • Martin Hlinka píše:

      Som rad, ze pobavilo. Ludia su celkom konzervativni a vacsina vyskusa nove veci (ambicie) az ked vidi, ze to funguje v praxi inym. Napadlo mi, ze celkom dobre to popisuje tento obrazok „Innovation Adoption Curve“

      https://image.slidesharecdn.com/iht2nyfitzgeraldpresentationfinal2-130917084334-phpapp01/95/iht-health-it-summit-new-york-2013-case-study-the-tipping-point-moving-directly-from-availability-to-adoption-11-638.jpg?cb=1379407588

      Rozmyslam, ze snad asi najlepsie, co mozeme urobit… je ist prikladom a radsej sa venovat tym, ktori maju o posun vpred zaujem. Co myslis?

  11. Erik píše:

    Pracujem na svojej anglictine uz 7 rokov, pochodil som rozne kurzy a vela som sa ucil doma. Je to zaujimave, ze mi ale nikdy nenapadlo, vyuzit anglictinu v svoj prospech co sa tyka nejake osobneho rozvoja. Teda, pozeral som rozne dokumenty po anglicky o veciach co ma bavili, napriklad o zvieratach, na Discevery a o sporte, ale uvedomil som si teraz, ze by som moju anglictinu vecedl vyuzit aj na to, aby som s aviac dozvedel o podnikani. Rozmyslam o zalozeni startupu – netradicnej cestovky. Vedel by si mi poradit nejake knihy va nglictine na rozbeh? Moja uroven je asi tak A2-B1.

    • Tím AngličtinaRýchlo píše:

      Ahoj Erik, skvele, ze sa vzdelavas v anglictine a pomocou anglictiny.
      Odporucam Ti najma tieto knihy: Peter Thiel – From Zero to One, W. Chan Kim – Blue Ocean Strategy, Ed Catmull – Creativity, Inc., Tim Ferris – 4-Hour Workweek. Drzim Ti palce pri starte Tvojho napadu. Paolo

    • Martin Hlinka píše:

      Erik, celkom dobre knihy napisal Paolo, ale mozno nieco prakticke o marketingu, co pomohlo mne je
      Make your knowledge sell! – http://www.sitesell.com/myks/
      Make your site sell! – http://www.sitesell.com/myss/
      Make your words sell! – http://www.sitesell.com/myws/

      Z tychto knih a celkovo od tej firmy Sitesell som sa dozvedel najviac o podnikani v mojich zaciatkoch.

      K tomu este pribalim Internet Business Manifesto od Richa Schefrena: http://www.strategicprofits.com/manifesto/

      Ak je tvoj leve anglictiny A2-B1, tak pre teba budu tieto knihy mozno trochu tazsie na precitanie. Mas v podstate dve moznosti, ze co s tym.

      Bud si budes nove slovicka prekladat v slovniku, ako som to robil ja (ale to som uz mal cca B1-B2 lvl), alebo sa o tento level (a este dalej) posunies inac. Ak s tym potrebujes pomoct, tak kludne vstup do nasho kurzu, bezne klientom pomahame dostat ich anglictinu aj z tohoto stredne pokrocileho lvlu na pokrocily, kde mozu citat knihy aj bez nutnosti prekladania.

  12. MIchal Horvath píše:

    Zaujala ma ta cast o 600 stranovych knihach. Veru, dnes citaju ludia dlhe knihy, len ak je to Harry Potter :-))) Alebo Pan prstenov 😛 Martin, ale co ak ja nemam cas citat taketo velke knihy ale chcem z nich mat tie info? Su nejake techniky rychleho citania trebars ktore su fakt ze dobre? Mas taketo nieco nastudovane? Nechcem vyzniet ako lenivec, ale naozaj tolko casu nemam, robim fulltime a mam rodinu. Ale chcem sa vzdelavat, lebo by som uz rad vypadol z tej prace a zacal nieco vlastne. A nemusia to byt zrovna 600 stranove knihy, ide celkovo o knihy, ktore mi ludia odporucaju ale su casto pisane rozvlacne a ja potom nemam nervy na ich citanie… porad mi prosim diky, Miso.

    • Tím AngličtinaRýchlo píše:

      Ahoj Miso, par dobrych knih o biznise som uviedol vyssie…a co je dobre pre Teba, ani jedna nema 600 stran 😉
      Co sa tyka rychlocitania, tym si skor rychlo prejdes knihu a ziskas prehlad, o com asi je. Ked uz chces informacie z nej vyuzit, potrebujes sa na to sustredit, zamysliet sa nad obsahom, premysliet si ako ho aplikujes na Tvoj vlastny napad/biznis a pojdes to aplikovat do praxe. Tu ten cas jednoducho potrebujes investovat.
      Cim vies cas usetrit, su techniky efektivneho ucenia pre organizaciu poznamok, porozumenie, zapamatanie, vylestenie poznatkov a ich overenie v praxi.
      Hutnejsie a praktickejsie informacie najdes skor v online kurzoch o podnikani (samozrejme v zahranicnych v anglictine). Poznatky z nich su spravidla lepsie aplikovatelne do praxe nez z knih. Paolo

    • Martin Hlinka píše:

      Michal, dakujem za comment.

      Z casti je to tak, ako to spomenul Paolo, ale dobry zaciatok pre rychlocitanie je toto: https://www.rozectise.cz/cze/

      Ono to rychlocitanie je super na to, aby si vedel knihu prebehnut a vytiahnut z nej to, co v danom momente potrebujes. A vyhol sa tym rozvlacnym veciam.

      No a potom su tu samozrejme audioknihy. Ja som si na nich fical uz od strednej, nedavno ich objavil moj brat a teraz vsetko pocuva ked je na cestach, alebo ked oddychuje.

  13. andy farkas píše:

    pacilo sa mi to prirovanie s kardiochirurgom a vseobecnym lekarom… ano, je to o tej zodpovednosti a odvahe. casto ti co chcu byt na vrchole si to neuvedomuju, ze kto viac vie, viac zaorbi, je na vyssej pozicii ma aje ovela vacsiu zodpovednost. to je podla mna aj vec, ktora vela ludi podvedome brzdi v tom aby vobec boli uspesni alebo nieco nove zacali.. lebo si myslia, ze to nezvladnu. ze radsej budu amt toho vrabca v hrsti a tie svoje “istoty” nez by mali vyliezt na strechu za tym holubom a ziskat rozhlad 😀 ale potom takym ludom tvoj clanok ais vela neda..

    • Tím AngličtinaRýchlo píše:

      vdaka Andy. Paci sa mi Tvoje poukazanie na zodpovednost. Bezne plati, cim viac zodpovednosti, tym viac sa clovek nauci, tym vacsie skusenosti za rovnaky cas naberie a tym ma lepsie sance do buducna. Paolo

    • Martin Hlinka píše:

      Hej, je to tak. Tento clanok je ale predovsetkym pre ludi, ktori uz na sebe pracovat chcu, ale mozno potrebuju poradit ze ako 🙂

      Ktory typ cloveka si ty?

  14. Dávid píše:

    Výborný článok. Páčil sa mi ten citát, že: „Všetci vidia taktiky vďaka ktorým vyhrávam, ale stratégiu, z ktorej víťazstvo pochádza, nevidí nikto.“ A je to podľa mňa naozaj tak, že my nevieme Koľko práce je za tým, čo dosiahli ľudia, ktorí sú špička vo svojom odbore… Aj ten Usain Bolt napríklad, ktorý je len o niečo lepší ako tí ďalší dvaja, ktorých si spomínal… Práve tie stratégie mi prídu najzaujímavejšie na skúmanie. Avšak na Slovensku sú ľudia zvyknutí len pozerať na to, že niekto je úspešný a závidieť mu.

    • Tím AngličtinaRýchlo píše:

      Dakujem David. Aj to je dovod, preco v nasich clankoch odkryvame podstatu uspechu v uceni sa alebo v jazykoch. Takto mozeme verejnost vzdelavat v tom, ze uspech v akejkolvek oblasti nepada z neba, treba pren nieco urobit. Rovnako to plati aj o vzdelavani sa a uceni sa anglictiny. Chceme, aby ludia porozumeli, co je za tym. Az ked porozumeju, mozeme ocakavat pochopenie a uznanie. Paolo

      • Lukáš píše:

        Taky mě hodně zaujala myšlenka té strategie na pozadí, ze které pochází úspěch, ale která vlastně nejde zkopírovat jen pozorováním výsledků… to je hodně k zamyšlení…

        • Tím AngličtinaRýchlo píše:

          Diky za komentar. V principu zadny navod nelze zkopirovat 1 k 1. Kazdy detailni postup funguje pro daneho jedince/firmu, v dane situacii a za danych podminek.
          To, co funguje, je dodrzet zakladni principy a strukturu. Pak se to musi vzdycky prispusobit na konkretni projekt, iniciativu nebo akci.

    • Martin Hlinka píše:

      Dakujem za kompliment!

      To nie je len slovenska vlastnost, to je vsade po svete. Nedavno som videl video, kde chlapik vysvetloval, ze treti pribeh v Biblii, hned po stvoreni sveta a Adamovi a Eve je o tom, ze Kain zavidel Abelovi a preto ho zabil… vec stara ako ludstvo samo.

      Otazka je, ze aka bude tvoja strategia?

  15. Majo píše:

    Veľmi povzbudivý, hodnotný (+miestami k zamýšľaniu) článok, opať som si pripomenul, ako to funguje a uvedomil som si dôležitosť toho. Super bolo aj spojenie tých farebných myšlienok dokopy. Myšlienku učenia sa od zdroja poznám a ty si to tu dobre spojil dokopy. Ja som rád, že pred nejakým časom mi angličtina umožnila začať sa vzdelávať po anglicky. Mám čo to doháňať s vecami od produktivity až po efektívne vzdelávanie, ale viem, že sa v tom môžem zlepšiť.
    Inak, páči sa mi tá časť s Paretovým pravidlom, to ma vždy zaujme, ke´d to počujem.

    • Tím AngličtinaRýchlo píše:

      Ahoj Majo, dakujem Ti za spatnu vazbu. Som rad, ze si si pripomenul podstatne myslienky. Ako to chces teraz pouzit vo svojom zivote? Paolo

      • Majo píše:

        Budem ďalej zlepšovať svoje silné stránky o ktorých viem a hľadať ďalšie. Viem. že to je pre mňa veľmi dôležité. Budem na nich pracovať, aby som si aj ja mohol nikedy v blízkej budúcnosti povedať, že mám konkurenčnú výhodu aj vďaka nim. Článok ma taktiež nakopol, že sa chcem vzdelávať (hlavne anglicky)(online kurzy, knižky..) ešte efektívnejšie, či už s Maťovými technikami efektívneho učenia, kurzu AngličtinaRýchlo alebo, že si budem hľadať materiály od veľmi skúsených(najskúsenejších) v danej oblasti(iach) – čo tiež prispeje k tomu, aby som bol prodktívnejší a vzdelal sa čo najskôr v tom čo ma bude baviť. Viem, že ma čaká ešte nejaká tá cesta efektívneho zlepšovania, ale som veľmi rád, že to bude vďaka vám Martin a Paolo jednoduchšie 🙂

        • Tím AngličtinaRýchlo píše:

          Ahoj Majo. Ako som Ti hovoril, stanov si ciel, kam sa chces dostat a vyuzi Strom Predpokladov a z neho Mapu kratkodobych cielov z kurzu Strategicky vzdelavaci system. To Ti umozni najst mensie kroky, ktore potrebujes urobit na ceste k cielu. Zaroven tak odstranis prekazky, ktore Ti brania, aby si ten ciel mal splneny uz teraz. Drzim palce

    • Martin Hlinka píše:

      Dakujem, som rad ze zaujalo!

  16. Viliam píše:

    Martin, parádny článok 🙂

    Súhlasím so všetkým co si napísal.

    A učenie jazykov je o dvoch veciach: počúvanie, rozprávanie. Teda za predpokladu, že chce tento jazyk človek používať na bežnú komunikáciu.

    Ked sa nad tým zamyslime, tak toto je presne spôsob akým sa učia deti svoj materinský jazyk.

    Pamatam si na základnú a aj na strednú skolu. Jazyk sme sa učili z poučiek, článkov a pracovných zositov.

    Ak by som sa angličtine nevenoval vo svojom case, tak by som mohol dnes predniesť starú známu frázu: „učím sa po anglicky 15 rokov, ale neviem sa v nej vyjadrovať.“

    Aby som uviedol veci na pravú mieru. Moja angličtina ma daleko od dokonalosti. Momentálne som kdesi v strede. Taký priemer.

    Mna zaujíma ako by si sa učil tonálny jazyk. Lebo pre moje európske ucho to znie ako klingon. Nejaké tipy?

    Ďakujem a pozdravujem. Pokračuj v tom co robíš aj naďalej 🙂

    • Tím AngličtinaRýchlo píše:

      Dakujem Ti za uznanie, Viliam 🙂
      Co sa tyka tonalnych jazykov, je zrejme, ze potrebujes:
      1. najprv vela pocuvat (videa, pesnicky v danom jazyku), aby si Tvoj mozog zvykol na to, ako jazyk znie
      2. potom napodobnuj zvuky, rytmus a melodiu jazyka (ako sa uci cinstinu maly Cinan? rovnako, len napodobnuje zvuky mamy a otca, aj ked nepozna vyznam slov 😉
      3. nauc sa zvuky abecedy daneho jazyka – uc sa len jeden naraz a trenuj ho napr. tyzden, neskor ich mozes porovnavat medzi sebou
      4. vezmi si slovenske slova a vyslovuj ich s tonmi hlasok jazyka, ktory sa ucis – bude to sranda
      5. az teraz sa zacni ucit slova v danom jazyku
      6. najdi si niekoho, kto jazyk ovlada a rozpravaj sa s nim, nechaj sa opravovat
      7. ked to bude tazke, vydrz 😉

  17. sterre píše:

    Ahoj Martin, ďakujem za skvelý článok, bohaté a efektívne info (odkiaľ máš „stolček prestri sa“? 🙂 ), originálny uhol pohľadu a inšpiratívnu energiu.
    Mám tri otázky:
    1. nerobíš aj fyziku? – o jednom záujemcovi by som vedela 🙂
    2. teším sa na stav prúdenia – nerobíš aj mindfulness? a teším sa na info ohľadne kladenia otázok
    3. veeeľmi by som chcela vedieť tvoj názor (skús ten osobný „know-how-stolček prestri sa“ :)) ohľadne potrieb (psychických) SÚČASNÝCH detí počas vzdelávacieho procesu v škole/škôlke k tomu, aby sa mohli v budúcnosti stať úspešnými. Viem, že sa dokážeš odtrhnúť od zaužívaných schém a vytvoriť nový tvorivý názor. (napr. vieme, že čím ďalej tým viac trpia inými nedostatkami, majú stresy; a vieme aj, že ak sa niečo vo vývine zmešká, nedá sa to neskôr dobehnúť ako napr. píše Goleman v Pozornosti v kapitole 10tis. hodín.).

    Vieš si všimnúť na veci to, čo ostatní nevidíme – zo srdca preto ďakujem za odpoveď!

    • Martin Hlinka píše:

      Ahoj Sterre,

      dakujem za kompliment! Aby som odpovedal na tvoje otázky:
      1 – nie, nerobím fyziku, ale viem o pár stránkach, kde sa venujú aj fyzike a budem o nich písať v ďalších pokračovaniach

      2 – Čo máš presne na mysli pod mindfulness? Ono to so sústredením sa je celkom komplexná téma a moja osobná skúsenosť je, že taká tá tradičná meditácia nestačí, keď človek nerobí iné dôležité veci pre zlepšenie schopnosti sústredenia (mentálne zametanie mysle a iné cvičenia zamerané na to, aby bola myseľ svieža).

      3 – Fuu, toto je téma na niekoľko takýchto článkov, ale aby som to napísal v skratke. Toto sú veci, ktoré mi neskutočne vadia na dnešnom vzdelávacom systéme:
      a) Hoci sme krajinu dostali zo socíku v 89. tak je ešte potrebné dotať socík z krajiny. Ono totiž ak žijeme v demokratickej republike, tak by bolo na mieste vychodávať deti k osobnej zodpovednosti a nevychovávať z nich robošov do fabrík v duchu podriadenia autorite. Super odpoveďou sú na toto slobodné školy ako http://www.slobodaucenia.sk , akurát, že to ešte nejaký čas potrvá, kým sa to tu na SVK presadí.
      b) Jedna z vecí, ktoré ma nakopli robiť to, čo robím… je taký dokument, kde pár profesorov písalo o tom, že v školách je nutné začať učiť deti kritické a kreatívne myslenie, schopnosť riešiť komplexné problémy a efektívne komunikovať. Soft skills (komunikácia, vyjednávanie, čítanie reči tela, prezentovanie a iné) sú reálnou všeobecnou inteligenciou 21. storočia, ktorú by mal vedieť každý. Tie nástroje na lepšie premýšľanie, to učím v kurze Strategické vzdelávanie, ktorý čoskoro otvorím, ale je to predovšetkým pre dospelých (zatiaľ… veď treba niekde začať).
      c) Ďalej mi napadá venovať sa deťom vtedy, keď sa otvára to ich okno príležitostí. Keď majú deti (a teraz nvm presné číslo) 4-6 rokov, tak to je ten vek, kedy sa na všetko pýtajú a hlavne sa pýtajú „prečo“ … viem o mnohých rodičoch, čo deti pošlú do… nech neotravujú. Moji rodičia mi všetko vysvetlovali a myslím si, že toto je dobrým základom pre to, aby sa dieťa malo lepšie.
      d) Naplnené jazyky lásky https://www.martinus.sk/?uItem=138524
      e) Nechať deti, nech sa hrajú. Ak toho majú v škole moc veľa, ak je škola príliš stresujúca, tak neísť po liekoch na sústredenie, ale jednoducho nechať deti, nech sa viac hrajú. Toto bude možno pre niekoho kontroverzný názor, ale podla mňa väčšina detí, ktoré majú predpísanú „poruchu pozornosti“ v skutočnosti žiadnu poruchu sústredenia nemajú. Jednoducho sa potrebujú hrať. Asi o tom tiež napíšem niekedy budúci rok takúto sériu článkov, len ešte musím prehĺbiť môj research…

      Pozri si chlapíka menom Jordan Peterson, to je vážny génius a má veci aj o deťoch… Tiež je pár ďalších zdrojov, ktoré sú super pre ďalšie vzdelávanie, ale o tom budem písať v pokračovaniach. Snáď som trochu pomohol 🙂

  18. Vierka B píše:

    Poznat svoje silne stranky, byt zdravo sebavedomy a pri vyuziti Paretovho pravidla sa stava clovek najlepsim, co sa da vyuzit dalej v zivote. Chce to ale mat viac narokov na seba ako maju ostatni v okoli. Suhlasim s nazorom, ze nas zrelsich ludi od malicka utlacali v rodine, v skole, v spoluziti a vlastne nase talenty boli zaslapnute. Ten rozdiel vidim pri vychove malickych deti – nechavaju ich ist od malicka svojou cestou /skoda ale ze nie vsetci/ a zasahuju, len ak ide o bezpecnost – v tom vidim novu cestu pre drobcov a neskor ich usmernovat podla talentu. V mladosti som mala par pokusov zmenit nieco v svojom zivote, ale som nevedela ako, tak vysledok mojich pokusov / 3x po 8mesiacov / bola nula- nic. Toto je cosi uzasne, co nam Martin so svojim timom dava – navod ako urobit realnu a trvalu zmenu vo svojom zivote. Staci mi porovnat jazykove skoly a kurz AnglictinaRychlo = mnoho rokov v jazykovych skolach, nerozumela som a nevedela som hovorit po anglicky. Po 4 mesiacoch v AR som dokazala rozumiet a odpovedat v anglictine… Uzasne ako konkretne hovoris o realnej situacii ludi kazdeho veku, ktori ani nevedia, ze sa da odrazit od dna. Ze nieco sa naucit je schopnost a nie talent. Cize sme vsetci schopni sa ucit, len treba vediet ako na to. A to nam vlastne ty ponukas, len chciet prijat rady. Som stastna, ze vas /Martin a Paolo/ poznam, lebo ste mi ukazali cestu po ktorej uspesne kracam. Dakujem vam.

    • Tím AngličtinaRýchlo píše:

      Ahoj Vierka, dakujem Ti za komentar. Je skvele vidiet, kolko poznatkov si si vzala z kurzu AnglictinaRychlo, z konzultacii a spatnej vazby, a aplikovala ich do svojho zivota.
      Za ten rok, ktory som mal moznost Ta viest v anglictine a inych oblastiach osobnostneho rozvoja, si sa stala uplne novou osobnostou. Objavila si svoje skryte talenty, zacala na nich znovu pracovat a prinasa Ti to ovocie. Ziskala si nove zrucnosti, obrovsky si sa posunula v znalosti anglictiny, vytvorila si v zivote poriadok a system. Posobis dnes velmi sebavedomo, no zaroven pokorne. To je vzacna kombinacia.
      My sme Ti ukazali cestu. Ty si si vsak vzala rady k srdcu a bolo to Tvoje rozhodnutie, motivacia a vola, vydat sa po nej a dosahovat mensie uspechy kazdy den, aby si sa dostala k zelanemu cielu.
      Som na Teba hrdy. Si ukazkou toho, ze akakolvek zivotna situacia, ci vek, nie su prekazkou v uceni sa anglictiny, ci prace na svojej osobnosti.
      Viem, ze ked svoju anglictinu vymajstrujes, chces sa ucit holandstinu. Klobuk dolu a drzim Ti palce. Vies, ze u nas vzdy najdes pomoc a rady pre Tvoj pokrok.Paolo

    • Martin Hlinka píše:

      Woooow, Vierka, dakujem za uzasny komentar, ohromne si ma potesila! Ja som zasa rad, ze na sebe pracujes a ze mas na seba tie vacsie naroky, nez ma tvoje okolie! Si a aj budes pre mnohych prikladom!

  19. IGI píše:

    Presne si vystihol moj neefektivny zivot po AMERICKY.Anglictinu som sa ucil asi 8 rokov na skolach,neskor som si platil 2roky ucitelku.Nezmyselne vety co som sa tazko naucil som vsetky pozabudal,pamatam si len slovenske vzory.Inac som si zapamatal aj čínske slovíčka,takze mam jazyky a komunikaciu rad.Rad kupujem a rad si aj necham predavat.Mam teraz velke vydavky s injekciami,ale uz si mi predal,takze som rozhodnuty si tvoju metodu kupit v decembri.Dufam,ze mi splni vsetky moje sny,ktore Ty poznáš a vysledky budu zazracne rychle.Rychly pokrok je motivujuci a extremne umozni az exponencialny rast a netusene vysledky.

    • Martin Hlinka píše:

      Ze po Americky 😀

      Vysledky budu rychle, ale nepridu uplne same. Zavisi to od Teba, ze kolko casu sa budes anglictine v kurze venovat 😉 Ale presne ako hovoris, rychly pokrok je ohromne motivujuci a to je to o co nam ide. Zobrat Ta z urovne, kde sa nachadzas a posunut Ta na uroven, kam sa chces dostat… s vyuzitim toho, co uz dnes vies, najrychlejsou moznou cestou.

      Radi Ta v kurze AnglictinaRychlo privitame!

  20. Simona píše:

    Ja som bola na základnej škole úplne ,,nulová“ z angliny. Moje učiteľky po mne dupali a mala som pocit, že nie som k ničomu dobrá. Až do konca zák. školy som sa neodvážila ani snívať. Rada spievam a v dobe, kedy som objavila karaoke, som nenašla verzie českých alebo slovenských pesničiek tak som ,,musela“ spievať o anglicky. Na strednej škole boli moje výsledky z cudzích jazykov ,,výborné.“ Keď sa rozprávam s anglicky hovoriacimi ľuďmi sú prekvapení, keď im poviem, že som zo Slovenska 😉 Mojím terajším cieľom je ruština a turečtina a viem, a verím, že učenie sa cudzieho jazyka môže byť zábavné.

  21. Gitka píše:

    Páči sa mi tvoj komentár, ja som staršia mám 64 rokov, chodím každý rok do *Ameriky, ale neviem sa dorozumieť, ani v obchode, pozerám čo odo mňa chcú a iba si domyslím, jaj že toto. Učila som sa z kníh , DVD a skúšala som už všetko, a nič. Verím, že ty ni pomôžeš.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *