+421 949 545 308
Angličtina: Ako sa naučíš angličtinu tým, že odhodíš veci, ktoré ťa brzdia 2
15. February 2015
Tajomstvo detskej reči: výskum ukázal, že chlapci a dievčatá sa učia jazyk inak
30. March 2016
Ukázať všetko

Štúdia ukázala, že už dvojročné deti rozumejú zložitej gramatike

Podľa novej štúdie sú deti schopné pochopiť zložitú gramatiku v mladšom veku, než sa doteraz predpokladalo.

Pri učení jazyka musia malé deti pochopiť význam slov, ako aj to, ako ich skombinovať do vety tak, aby dávali význam. Veľa 2-ročných detí len zriedka spája viac ako dve slová dohromady, napríklad povedia viac džúsu, ale netvoria celé vety.

Nový výskum však ukazuje, že ešte predtým, ako sa 2-ročné deti naučia hovoriť v celých vetách, sú schopné porozumieť gramatickým konštrukciám a dokážu ich zužitkovať na to, aby si uvedomili zmysel reči, ktorú počujú.

„Štúdie ukázali, že deti vo veku 2-3 rokov začínajú budovať svoje znalosti gramatiky postupne, na základe sledovania a počúvania iných ľudí,“ tvrdí výskumníčka Caroline Rowlandová z Centra pre štúdium jazyka u detí na Liverpoolskej univerzite (University of Liverpool’s Child Language Study Center). „Novší výskum naviac dokázal, že už vo veku 21 mesiacov sú deti citlivé na rôzne významy, ktoré vyplývajú z jednotlivých gramatických konštrukcií, a to aj v prípade, že ešte nedokážu správne formulovať slová,“ dodáva.

Rowlandová a jej kolegovia ukázali skupine 2-ročných detí obrázky kreslených postavičiek, zajaca a kačky, a požiadali každé dieťa, aby spojilo tieto ilustrácie s vetami, ktoré obsahujú vymyslené slovesá.

„Na jednom obrázku bol zajac v interakcii s kačkou, napríklad jej zdvíhal nohu a na druhom obrázku konali zvieratká nezávisle, napríklad kývali nohu,“ popisuje Rowlandová. „Potom sme z reproduktorov púšťali vety s vymyslenými slovesami (napr. zajac furbuje kačku) a požiadali sme ich, aby ukázali na správny obrázok. Deti si volili správne obrázky oveľa viac, než by sa dalo predpokladať v prípade náhodného výberu.“

Výskum ukazuje, že keď dieťa používa jazyk, nemusí to nutne odzrkadľovať jeho plnú znalosť reči a jej gramatiky.

„Deti sa teda začínajú učiť gramatiku oveľa skôr, než sme si mysleli, ale čo je dôležitejšie, dokazuje to, že deti môžu používať gramatiku, aby prišli na význam nových slov, a to najmä tých, ktoré sa netýkajú konkrétnych vecí, ako napríklad slovesá vedieť a láska,“ dodáva Rowlandová. „Deti môžu používať gramatiku vety na to, aby zúžili jej možné významy. V dôsledku toho sa im ľahšie učí.“

Tieto zistenia boli nedávno publikované v časopise Cognitive Science.

Zdroj: http://www.livescience.com/15709-toddlers-understand-complex-grammar.html


Martin Hlinka
Martin Hlinka už od roku 2011 prináša na Slovensko techniky efektívneho učenia, o ktorých sa prostredníctvom jeho webov dozvedelo viac ako trištvrte milióna ľudí. Je autorom kníh a kurzov, ktorými si prešlo vyše 3000 klientov. Verí, že gramotní 21. storočia sú tí, ktorí sa vedia učiť a vzdelávať a že každý sa môže naučiť učiť sa a vzdelávať sa. Preto pomáha študentom a profesionálom vzdelávať sa rýchlejšie a lepšie. A vďaka technikám efektívneho učenia umožňuje naučiť sa angličtinu a iné cudzie jazyky aj ľuďom, ktorí na jazyky „nemali talent.“

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *