+421 949 545 308
Štúdia ukázala, že už dvojročné deti rozumejú zložitej gramatike
30. March 2016
Čo sa deje v mozgu, keď sa učíme cudzí jazyk?
30. March 2016
Ukázať všetko

Tajomstvo detskej reči: výskum ukázal, že chlapci a dievčatá sa učia jazyk inak

Odborníci sa domnievajú, že náš jazyk využíva mentálny slovník aj mentálnu gramatiku. Mentálny „slovník“ ukladá do pamäti zvuky, slová a bežné frázy, zatiaľ čo mentálna „gramatika“ má za úlohu skladanie dlhších slov a viet v reálnom čase, napríklad vytvára dlhšie slovo „išiel“ z kratšieho „ísť“.

Drvivá väčšina výskumov, zameraných na pochopenie týchto procesov, sa však týkala dospelých.

„Väčšina výskumníkov sa zhoduje na tom, že spôsob, akým používame jazyk v našej mysli, zahŕňa ako ukladanie slov do pamäti, tak aj vytváranie slov v reálnom čase,“ hovorí hlavná výskumníčka Dr. Cristina Dyeová, špecialistka na vývoj jazyka u detí, pôsobiaca na Newcastle University. „Mnoho detailov o tom, ako presne sa to deje, však nepoznáme, napríklad nedokážeme presne identifikovať, ktoré časti jazyka sa ukladajú do pamäti a ktoré si skladáme. Väčšina výskumov na túto tému sa zameriava na dospelých a my sme chceli zistiť, či by nám výskum u detí mohol pomôcť dozvedieť sa viac o týchto procesoch.“

Deti dostali test, v ktorom bolo 29 nepravidelných slovies a 29 pravidelných slovies. Použili sa v ňom iba také slovesá, ktorá osemročné deti už poznajú.

Dostali dve vety. V prvej vete bolo sloveso v kontexte a druhá veta obsahovala prázdne políčko, kam mali dopísať minulý čas. Napríklad: Každé ráno idem do školy. Rovnako ako každý deň, včera som ____ do školy.

Deti mali doplniť chýbajúce slovo čo najrýchlejšie a čo najpresnejšie a ich čas bol zaznamenaný. Výsledky následne vedci analyzovali, za účelom zistiť, ktoré slová boli vytiahnuté z „archívu“ a ktoré vytvorené v reálnom čase.

Výsledky ukázali, že u dievčat bola väčšia tendencia memorovať slová a frázy (používať mentálne slovníky), zatiaľ čo chlapci častejšie zostavovali slová z menších častí (používali mentálnu gramatiku).

Tieto poznatky by sa dali využiť pri spôsobe, akým prebieha vyučovanie na školách, tvrdí Dr. Dyeová, ktorá pracuje v Centre pre výskum lingvistiky a jazykových vied.

Výskumníčka hovorí: „V rámci štúdie sme zistili, že dievčatá si s ďaleko väčšou pravdepodobnosťou pamätajú formy slov ako išiel, zatiaľ čo chlapci sa oveľa viac spoliehali na svoju mentálnu gramatiku a vytvárali toto slovo z neurčitku ísť. Je to v súlade s predchádzajúcim výskumom, ktorý ukázal rozdiely medzi pohlaviami, ak ide o memorovanie veľkého množstva faktov a udalostí, kde sa dievčatám zjavne darí oveľa viac ako chlapcom.“

„Zaujímavé je, že dôvodom, prečo dievčatá často prekonávajú chlapcov v škole, by mohol byť fakt, že vzdelávací systém je nastavený spôsobom, ktorý prospieva metóde, akou sa dievčatá učia. Je potrebné skúmať túto oblasť ďalej, aby sme zistili, či je to tak a ak áno, či existuje spôsob, ako by sme tomu mohli prispôsobiť vyučovanie, aby z neho aj chlapci vyťažili čo najviac,“ uzatvára Dyeová.

Zdroj: https://www.sciencedaily.com/releases/2014/06/140627094545.htm


Martin Hlinka
Martin Hlinka už od roku 2011 prináša na Slovensko techniky efektívneho učenia, o ktorých sa prostredníctvom jeho webov dozvedelo viac ako trištvrte milióna ľudí. Je autorom kníh a kurzov, ktorými si prešlo vyše 3000 klientov. Verí, že gramotní 21. storočia sú tí, ktorí sa vedia učiť a vzdelávať a že každý sa môže naučiť učiť sa a vzdelávať sa. Preto pomáha študentom a profesionálom vzdelávať sa rýchlejšie a lepšie. A vďaka technikám efektívneho učenia umožňuje naučiť sa angličtinu a iné cudzie jazyky aj ľuďom, ktorí na jazyky „nemali talent.“

2 komentáre

  1. Pavol píše:

    Skvely clanok ako vzdy. Skoda len ze obsah clanku je pravdivy

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *