+421 907 744 331
Aký je ideálny Vianočný darček na poslednú chvíľu?
15. December 2017
Ako sa učiť – Zlatá baňa techník efektívneho učenia pre angličtinu, prax, školu a život
6. February 2018
Ukázať všetko
Ako sa vzdelávať celý tvoj život pre úspech v tvojej kariére a úspech v iných oblastiach života – časť tretia:

Ako konečne pochopiť to, čo sa učíš, aby si si to pamätal dlhšie a vedel to použiť v praxi – pre tvoje lepšie výsledky a úspech

Niekedy sa ma ľudia pýtajú, prečo trvám na tom, že najprv potrebuješ poznať techniky efektívneho učenia a až potom sa vzdelávať ďalej?

Nižšie sa na túto otázku nachádza odpoveď.

Aby sme sa ku nej dostali, musíme sa na to pozrieť z toho správneho uhla pohľadu. Ktorý podľa mňa začína konceptom „strom poznania.“ Ten rozoberiem už o malú chvíľu, ale predtým rýchle preopakovanie toho…

Čo sme prešli doteraz

V prvej časti tejto série sme prešli:

  • prečo techniky efektívneho učenia naštartujú tvoju kariéru a zmenia tvoj život k lepšiemu
  • ako techniky efektívneho učenia naštartujú tvoju kariéru a zmenia tvoj život k lepšiemu
  • dôvody prečo sa vzdelávať priamo od zdroja, po anglicky
  • základné princípy pre to, aby sa ti darilo, ktoré sa v školách neučia.

V druhej časti sme na to nadviazali tým, že sme prešli

  • prečo ísť do hĺbky
  • prečo sa vzdelávať kvôli sebe
  • prečo a ako sa vzdelávať slobodne a zodpovedne
  • ako sa efektívne sústrediť pre optimálny prenos vedomostí, poznatkov, informácii a schopností do tvojej hlavy a do tvojho tela

Dnes na to nadviažeme s tým, že chceme tvoju schopnosť učenia posunúť ďalej. Ak máš na základe prvého článku motiváciu… ak máš na základe druhého článku schopnosť sústrediť sa…

Tak dnes na to nadviažeme tým, že získaš schopnosť pochopiť to, čo sa učíš…

Na to nadviažeme nabudúce tým, že prejdeme pamäťové techniky, vďaka ktorým si nové veci lepšie zapamätáš… aby si ich vedel lepšie použiť v praxi. A to prejdeme v piatej, poslednej časti.

Obsah dnešného článku:

  • Strom poznania a ako mať jasno v tom, čo sa učíš
  • Khanova škola – revolúcia vo vzdelávaní pomocou videa
  • Strom efektívneho učenia
  • Základy chápania v efektívnom učení
  • Pizza porozumenia
  • Princíp piatich „prečo?“ pre pochopenie toho, čo sa učíš
  • Zem Zmätku a čo robiť, keď máš zmätok v tom, čo sa učíš
  • Problémy s učením
  • Potrebuješ reálne techniky efektívneho učenia?

Stiahni si článoček ako PDF

Strom poznania a hľadanie príčin toho, prečo je učenie niekedy také mučenie a prečo to tak už byť nemusí

Niekedy sa ma ľudia pýtajú, prečo trvám na tom, že najprv potrebuješ poznať techniky efektívneho učenia a až potom sa vzdelávať ďalej?

Nižšie sa na túto otázku nachádza odpoveď.

Aby sme sa ku nej dostali, musíme sa na to pozrieť z toho správneho uhla pohľadu. Ktorý podľa mňa začína takto:

Na počiatku bol strom poznania známy ako toto…

Strom, z ktorého Adam a Eva zjedli jablko poznania a navždy to zmenilo ich životy. Dá sa povedať, že aj to, čo sa dozvieš nižšie… keď to správne použiješ… môže navždy zmeniť tvoj život.

Koncept stromu poznania, alebo stromu vedomostí, alebo stromu schopností je hráčom počítačových hier známy už od nepamäti. V počítačových hrách žánru RPG (Role Playing Game) ako je World of Warcraft, alebo Dungeon Siege II máš svojho hrdinu, s ktorým hráš a plníš rôzne úlohy. Ako získavaš skúsenosti (experience), tak s nimi môžeš rozvíjať svoje skills (schopnosti).

  • Keď máš napríklad postavičku lukostrelca, tak sa najprv musíš dostať na istú úroveň schopnosti bežnej streľby s lukom, aby si si odomkol schopnosť strieľať z väčšej diaľky.
  • Najprv sa naučíš nejaké základné kúzla, aby si sa naučil strieľať blesky.
  • Najprv sa naučíš ovládať štít. Až potom odomkneš schopnosť blokovať tak, aby si omráčil nepriateľov naspäť.

Máš k dispozícii strom týchto schopností, kde vždy vieš, na akej úrovni sa nachádzaš a vieš, čo ťa čaká ďalej. Vždy tak máš jasno v tom, čo máš robiť ďalej.

Vďaka tomu, že vieš, čo ťa čaká ďalej, si motivovaný na svojej postavičke pracovať, plniť úlohy a kosiť nepriateľov. Nevieš sa dočkať na to, kedy sa posunieš ďalej.

Aj preto… keď sa začneš hrať a povieš si, že „veď len na chvíľu,“ tak pri takejto hre skončíš v lepšom prípade 4 hodiny, v tom ešte lepšom 12+ hodín. Nebudeš jesť, piť, pretože ťa hra bude tak veľmi baviť.

V týchto hrách sú samozrejme aj iné veci, ktoré ich robia zaujímavými a návykovými, ale zatiaľ zostaňme pri týchto stromoch schopností.

Niekedy na strednej škole som začal rozmýšľať nad tým, že by bolo naozaj fajn, keby sme v školách mali povedané, čo sa bude diať na ďalších hodinách. S čím dnešné hodiny súvisia a ako budeme pokračovať ďalej.

 

Čo keby sme to mali rozobrané tak, ako to je rozobrané v týchto RPG hrách. Mali by sme tak jasno v tom, prečo sa učiť to, čo sa učíme. Prečo venovať pozornosť tomu, čo na hodinách robíme.

Čo keby si vo svojom učení angličtiny a iných cudzích jazykov vždy vedel, čo máš robiť, aby si sa dostal zo začiatočníka na stredne pokročilého a potom na pokročilého?

Čo keby si vo svojom učení matematiky vždy vedel, čo sa potrebuješ naučiť, doučiť, preučiť, pochopiť, aby si sa dostal od sčítavania, cez násobilku, cez rovnice s jednou neznámou cez kvadratické rovnice až po integrály a vyššiu matematiku?

Čo keby si vo svojom učení všetkých predmetov na základnej a strednej škole a aj na väčšine vysokých škôl vedel, na čom máš pracovať, aby si celej danej oblasti porozumel, všetko si zapamätal a na tomto know-how staval svoju kariéru ďalej?

Čo keby si sa mohol znovu pozrieť na to, čo si prechádzal na strednej škole a doplniť si svoje znalosti základov, aby si potom vedel pochopiť niečo pokročilé?

Zoznám sa s Khan Academy

Khan Academy, www.khanacademy.org je online vzdelávacia platforma, ktorej účelom je prinášať vzdelanie na svetovej úrovni, zdarma, všetkým a všade.

Narazil som na ňu na strednej škole, keď som začínal spoznávať prvé techniky efektívneho učenia. Na stránke TED som videl toto video, kde jej zakladateľ, Salman Khan vysvetľuje, čo to je a ako to kompletne mení svet vzdelávania.

Vysvetľuje ako začal pre svojich bratrancov robiť youtube videá, v ktorých im začal vysvetľovať matematiku. Jeho bratrancom sa omnoho lepšie učilo z týchto videí, pretože

  • si tam mohli video stopnúť
  • premýšľať nad tým, čo sa učia
  • a keď niečomu nerozumeli, tak si mohli video pretočiť a pozrieť znovu

Zaujalo ma to, že niekto dokáže relatívne nudný predmet ako je matematika vysvetliť tak, že dostane komentáre typu „smiala som sa pri tom“ apod.

Ešte viac ma zaujalo to, ako s týmito videami učia niektoré moderné školy. Kde učitelia dajú deťom úlohu, nech si pozrú výklad látky doma. A potom na hodinách priamo počítajú príklady a učiteľ sa môže venovať viac času študentom a ich otázkam.

Najviac ma však dostalo to, keď som zbadal ich stromy vedomostí.

  1. Preto, lebo som hrával RPG hry a odrazu mi matematika prišla viac ako hra a menej ako predmet v škole.
  2. Preto, lebo som odrazu rozumel, že keď sa niečo naučím, tak to neskôr povedie k ďalším pokročilejším veciam. https://khanovaskola.cz/schema/48-geometrie
  3. Najlepšie však na týchto stromoch vedomostí je to, že umožňuje učiteľom vidieť, ako ich študenti napredujú a kde sa zasekli.

Ako hovorí zakladateľ Salman Khan: ak by si sa učil jazdu na bicykli školskými metódami, tak by si dostal vysvetlené ako na to, dostal by si na 2 týždne do rúk bicykel a po dvoch týždňoch by ti učiteľ povedal „máš problém odbočiť doprava a nevieš zastaviť. Vieš bicyklovať na 80%. Tu je jednokolka.“

V bežnej triede totiž učiteľ preberie tému, dá test a bez ohľadu na to, či majú niektorí 95% a niektorí 75% sa ide ďalej.

Vďaka takémuto stromu vedomostí a schopností vie učiteľ presne určiť, kde sa ktorý žiak zasekol a vie mu v tom bode venovať viac času, poradiť a pomôcť. Alebo ešte lepšie – učiteľ vie nechať najlepších žiakov, nech poradia tým, ktorým to nejde.

KhanAcademy je bomba. Pozri si video od zakladateľa Salmana Khana na TED tu Ted.com/talks/salman_khan_let_s_use_video_to_reinvent_education?language=sk

Ak vieš anglicky, tak si pozri ich videá v origináli tu www.khanacademy.org.

Ak nevieš anglicky, tak sa nauč anglicky u nás v kurze… a dovtedy si pozeraj ich videá s českými titulkami tu https://khanovaskola.cz .

Ako však takéto stromy poznania využiješ v iných veciach, ktoré sa učíš?

Ako ich využívame my pri práci s našimi klientami?

Ako si takýto strom poznania vybuduješ v oblastiach, ktoré nie sú pre teba pripravené v takejto podobe?

A ako sa vďaka takémuto stromu môžeš naučiť angličtinu?

 

Strom schopností efektívneho učenia – ako učiť druhých efektívnejšie

Napríklad u nás v online kurze AngličtinaRýchlo našich klientov vedieme technikami efektívneho učenia od základnej úrovne. Cez stredne pokročilé. Až po pokročilé pamäťové techniky.

Vždy budujeme na základoch, ktoré klienti získali pri predchádzajúcich technikách efektívneho učenia. A na slovnej zásobe, ktorú momentálne majú.

Našim úmyslom totiž nie je len to, aby sa naši klienti naučili angličtinu. Tiež chceme, aby dostali do krvi pamäťové techniky, princípy efektívneho učenia a vedeli ich v budúcnosti automaticky používať na učenie ďalších jazykov.

Ak majú naši klienti problém s niektorou pamäťovou technikou, tak vieme jednoducho určiť problém – klient pravdepodobne netrénoval používanie predchádzajúcich pamäťových techník. Vďaka tomu vieme klientom rýchlo a ľahko poradiť, čo robiť ďalej, takže v našich kurzoch napredujú rýchlejšie.

Blue box úspechu v učení

Skvelým príkladom je naša klientka Vierka Bútorová, ktorá sa pod naším vedením naučila pamäťové techniky a vďaka nim sa…

  • Behom 14 mesiacov ľahkého, zábavného, zaujímavého a naplňujúceho učenia dostala v angličtine…
  • Z úrovne, kde nevedela ani základnú slovnú zásobu…
  • Na úroveň, kde prednášala po anglicky pred publikom 93 ľudí na národnom kole rečníckej súťaži Toastmasters International!

Prečítaj si jej príbeh tu >>

Poznámky ako tvoj strom vedomostí a poznania

V prvom článku z tejto série sme sa bavili o tom, že sa potrebuješ špecializovať v niečom, čo ti dá konkurenčnú výhodu. Stať sa odborníkom, expertom. Mať schopnosti, vedomosti a vlastnosti, aby si vedel byť zodpovedný za niečo dôležité.

Vedieť matematiku a fyziku a iné predmety, ktoré ťa naučí Khan Academy ti v tom môže pomôcť, avšak nemusí. Možno sa rozhodneš vzdelávať sa v niečom inom, čo nie je vôbec vyučované na takejto platforme.

Ako postupne preniknúť do oblasti, ktorá je pre teba nová a ktorú ťa druhí neučia tak podrobne, ako my učíme v kurzoch, alebo ako sa učí v KhanAcademy?

Ako čo najrýchlejšie porozumieť veciam, ktoré prechádzaš na nejakom offline školení, alebo na inom online kurze?

Poznámky ako tvoj základ pre budúce vzdelávanie sa v angličtine a v iných oblastiach

Ak si toto ty dnes… a chceš preniknúť do nejakej novej oblasti vedomostí, chceš ju celú zmáknuť, tak je fakt super, keď môžeš porozumieť základom a od toho sa odraziť.

Moja skúsenosť pri budovaní mojej firmy bola taká, že nikto na jednom mieste nevysvetľoval základy marketingu prakticky a použiteľne, hoci marketing je krvou každého biznisu. Potreboval som do marketingu preniknúť a pochopiť ho a musel som si v ňom urobiť poriadok, pretože som sa učil z množstva rôznych zdrojov.

Tak isto, keď sa chceš v nejakej oblasti špecializovať, keď chceš prestať kopírovať to, čo robia druhí ľudia a posunúť sa ďalej… tak potrebuješ reálne rozumieť tomu, čo robíš. Bez toho sa ďalej nepohneš.

A zatiaľ čo niekto iný môže byť OK s tým, že strávi pol svojho života v práci na to, aby porozumel tomu, čo robí… ak čítaš tento článok, tak je pravdepodobné, že to porozumenie chceš skôr.

Keď porozumieš základom, tak ostatné sa na teba „nabalí“ ľahšie. Keď pochopíš súvislosti, tak ich začneš vidieť všade a to ďalej prehĺbi tvoje porozumenie.

Porozumenie a pochopenie však neprichádza automaticky. Nedá sa nanútiť, ako sme už prešli minule. Pochádza zo záujmu a motivácie sa novú vec naučiť a môže byť ovplyvnená kvalitou tvojho učiteľa.

Ale ak sa chceš učiť a vzdelávať ty, tak sa na učiteľa vyhovárať nemôžeš. Potrebuješ si budovať svoju vlastnú „databázu poznania.“

Poznámky

Na to sú ideálne poznámky. Poznámky ti umožnia

  • vracať sa k tvojim poznatkom
  • postupne premýšľať nad tým, čo si sa učil
  • spomaliť tvoje myslenie, aby si šiel viac do hĺbky a porozumel princípom toho, čo sa učíš
  • zažiť AHA moment porozumenia o dva-tri dni po prvotnom učení
  • potešiť sa, že si porozumel niečomu, čo ti posledné dva-tri dni nedávalo spávať
  • nechať si všetko odležať
  • objaviť niečo nové
  • znovu premýšľať nad tým, čo si sa učil a mať znovu radosť, že si porozumel niečomu ďalšiemu

Poznámky ti umožnia preniknúť hlbšie do toho, čo sa učíš

Jedným zo základných princípov efektívneho učenia je to, že potrebuješ porozumieť tomu, čo sa učíš.

Niekomu to môže prísť absolútne intuitívne, ale keď som chodil na strednú školu, tak to tak úplne intuitívne nebolo. Veľa žiakov sa iba naspamäť biflilo to, čo mali vedieť na test. Do dnešného dňa vedia odrecitovať poučky, ale reálne tým veciam nerozumejú a nevedia ich použiť.

Naopak, mojim klientom odporúčam to, aby čo najskôr porozumeli tomu, čo sa učia. A ďalšie vedomosti na to nabaľovali neskôr, či už pamäťovými technikami, alebo postupným tréningom, podľa toho, čo sa učia.

V kurze AngličtinaRýchlo klientom odporúčam robiť si poznámky z inštruktážnych videí. Je to kvôli tomu, aby vedeli čo možno najrýchlejšie preniknúť do týchto techník, pochopiť ich a začať ich používať.

A aj tebe teraz odporúčam robiť si poznámky z toho, čo budeme prechádzať ďalej. Nie je to síce video, nie sme síce v škole. Ale aby si novým technikám efektívneho učenia porozumel, tak poď a píš si svoje poznámky.

Malo by to byť pre teba jednoduché, keďže už máš motiváciu na sebe pracovať a úspešne aplikuješ techniky efektívneho sústredenia, ktoré sme prešli v začiatkoch článku.

 

Pizza porozumenia, 5P a princípy parádneho učenia

Zatiaľ, čo existuje 5 informačných štruktúr, o ktorých hovorím v kurze Ako zvládnuť každú skúšku ľavou zadnou, toto je Pizza porozumenia, ktorá znázorňuje niekoľko úrovní tej istej informácie.

Hovorí o tom, že dáta a informácie sú niečo, čo vieš nájsť na internete veľmi rýchlo a veľmi ľahko. Najlepšie ich spracúvajú počítače. Avšak informácia samotná ti veľa nepovie, pokiaľ pre teba nie je relevantná, pokým sa ťa netýka.

Pokiaľ je to niečo nové, tak sa o tom môžeš dočítať v novinách, alebo v správach. Pokiaľ chceš vedieť nejaký názor na danú problematiku, tak si o tom prečítaš článok na internete, alebo v médiách – od niekoho, kto tomu rozumie a okomentuje ti to.

O úroveň bližšie k stredu sú nápady na možné riešenia a ešte bližšie k stredu a podstate sú analýzy.

Takmer v strede porozumenia sú odporúčania. Niekedy, hlavne keď sa potrebuješ rýchlo rozhodovať, nepotrebuješ rozumieť všetkému, stačí ti mať okolo seba kvalitných poradcov.

Avšak keď chceš dopodrobna rozumieť tomu, čo sa učíš, potrebuješ rozumieť princípom.

Niekto by mohol povedať, že je dobré sa začať učiť od stredu. Ako keď začneš jesť pizzu od stredu. A postupne ideš k okrajom.

A takto sa to častokrát robí v škole. Že pred teba hodia kvantum teórie na začiatok a potom sa prechádza k niečomu akčnému.

Problémom však je, že ak sa učíš novú oblasť, a nemáš v nej žiadne skúsenosti, tak môžeš mať problém si tieto nové princípy spojiť s niečím konkrétnym. Čo povedie k zlému zapamätaniu.

Preto som aj hore, na obrázku s Pizzou porozumenia, znázornil postupné prechádzanie k princípom od konkrétnejších (menej abstraktných) informácii.

Blue box – Čo je to princíp?

Wiki hovorí toto:

Princíp (po latinsky principium = začiatok, pôvod; základ < princeps = zaujímajúci prvé miesto, knieža) môže byť:

Všeobecne: zásada (buď pevné pravidlo pre správanie, alebo zákonitosť či základnú myšlienku, podľa ktorej je niečo štruktúrované, pôsobí a pod.)

Princíp je nejaký základ, niečo prvé. Základ toho, čo potrebuješ vedieť, od ktorého sa potom odrazíš ďalej a učíš sa ďalšie veci.

Ako najľahšie pochopíš princípy?

Keď ti ho učiteľ rozkreslí formou rámca-návodu.

Čo je to rámec-návod?

V našom prípade je to vizuálne znázornenie princípu, na základe ktorého sa ti bude ďalej ľahšie učiť, alebo na základe ktorého môžeš ďalej konať a pracovať.

Pizza porozumenia je napríklad princíp, alebo rámec-návod na to, ako postupne prenikneš do nejakej oblasti a ako ti toto porozumenie umožní

  • lepšie si zapamätať a vedieť používať odporúčania od druhých ľudí
  • lepšie pochopiť analýzy, ktoré nájdeš na internete
  • lepšie posúdiť nápady, ktoré budú mať druhí okolo teba
  • lepšie posúdiť názory druhých okolo teba
  • vyfiltrovať novinky, informácie a dáta, ktoré sú pre teba dôležité a ktoré nie sú

Ďalšie príklady takýchto rámcov-návodov sú napríklad zhrnutia time managementu podľa Stephena Coveyho, alebo kníh Roberta Kyiosakiho.

Robert Kyiosaki

Ako preniknúť do hĺbky a porozumieť tomu, čo sa učíš metódou 5x Prečo

Pizza porozumenia ti vysvetlila, ako môžeš porozumieť veciam do hĺbky. Ako sa tam ale dostaneš? Keď bežne nemáš po ruke princípy ani rámce?

Pýtaj sa otázku „prečo?“ päť krát, alebo viac. A hľadaj odpovede na nete.

Môže to vyzerať nejako takto:

„Podla mňa to nerobí 90% učiteľov… že by sa zamýšľali nad tým ako to má žiak pochopiť. Rodičia mojej bývalej, obaja učitelia, nič také neriešia“ – citát z vysokej školy života.

Vďaka princípu 5x prečo lepšie rozumieš učeniu a vďaka tomu budeš lepšie rozumieť informáciám, názorom, analýzam, či nápadom ohľadom ďalšieho efektívneho učenia, či učenia angličtiny.

Kľúčom bolo dostať sa k stredu podstaty, dostať sa na koreňovú príčinu problému, dostať sa na úroveň, kde si spokojný s odpoveďami. Dostať sa na úroveň, kde máš AHA moment, kde ti do „dopne,“ kde sa ti „zasvieti“ a kde prestaneš mať zmätok.

Niekto by možno pokračoval s ďalšími úrovňami otázok prečo.

A to je ok.

Za správnych okolností si totiž platíš učiteľov čas a učiteľ by ti mal odpovedať na tvoje otázky tak, aby si im porozumel (to, čo sa deje v školách nie sú správne okolnosti).

Tiež je vhodné sa pýtať špecifické a upresňujúce otázky.

Blue box od Tonyho Robbinsa

Kvalita tvojho života závisí od kvality otázok, ktoré sa pýtaš. Čím kvalitnejšiu otázku sa spýtaš, tým lepšiu odpoveď dostaneš.

Je rozdiel medzi otázkou:

„Ako sa mám učiť,“ čo je typická otázka, ktorú dostávame a na ktorú sme napísali asi milión článkov a na ktorú dostaneš odpoveď typu „tu si prečítaj článok na tému ako sa učiť.“

A otázkou:

„Mám tu 30 strán materiálov, ktoré sa potrebujem naučiť na predmet „online marketing novej generácie,“ skúšal som si to zapamätať mojím spôsobom, kde si to nahlas čítam, ale neviem sa na to sústrediť, vieš mi poradiť?“

Na takúto otázku ti viem dať omnoho lepšiu odpoveď – vysvetliť, že problém nie je v zapamätaní, ale v sústredení sa. A keď sa budeš lepšie sústrediť (a spomeniem tipy), tak to ľahšie pochopíš a ľahšie si to zapamätáš akýmkoľvek spôsobom.

Tak isto – upresňujúce otázky sú skvelým spôsobom, ako sa od niekoho niečo naučiť. Tiež je to super spôsob ako udržať konverzáciu nažive. Vždy sa „zahákneš“ na niečo, čo daná osoba povedala a necháš ju, nech to rozvedie ďalej.

Skús si predstaviť na čo by si sa ma teraz chcel spýtať (a ak na to nezodpoviem vo zvyšku článku, tak sa ma to spýtaj dole v komentári… vyskúšaj si formulovať špecifické otázky a môžeš na ne dostať špecifické odpovede).

.

.

.

Doteraz sme prešli niekoľko techník efektívneho učenia a takisto aj lepšieho premýšľania, vďaka ktorým sa vieš

  • lepšie sústrediť na to, čo sa učíš
  • lepšie pochopiť to, čo sa učíš
  • naučiť sa to, čo potrebuješ, omnoho rýchlejšie
  • tiež už vieš lepšie premýšľať (logicky, hľadať príčinu)

Možno ti však pri toľkých technikách efektívneho učenia napadá, že „ja nemám čas strácať čas s technikami efektívneho učenia, chcem sa ísť rovno učiť a mať to z krku“

Ak ti to aj nenapadá, tak sa poďme spoločne pozrieť na to, čo riešia mnohí študenti, ale aj dospelí ľudia, ktorí sa hrr hrrr chcú vzdelávať, angličtinu alebo iné veci… a nikdy to nedokončia…

Zem Zmätku, Zabúdania a Zúfalstva:

Nemám čas strácať čas s nejakými technikami efektívneho učenia,
ale mám čas opakovane zlyhávať a robiť tie isté chyby

Keď sa učíš niečo nové, tak sa stáva, že v tom máš zmätok. Mnoho ľudí nevie, ako sa majú s týmto zmätkom vysporiadať a preto si myslia, že im to nejde. A preto častokrát prestanú.

Angličtina je fantastický príklad tohoto problému. Zoberme si problém tzv. večného začiatočníka, niekoho, kto sa absolútne nadchne pre učenie angličtiny… každé 2-3 roky…

 

Už začínaš chápať…Ak sa večný začiatočník snaží pochopiť angličtinu, tak musí prejsť cez Zem Zmätku, Zabúdania a Zúfalstva. Doteraz nepoznal ani len základné princípy efektívneho učenia a tak v tejto Zemi Zmätku zablúdil, jeho nadšenie opadlo, mal minimálne výsledky a na 2-3 roky to vzdá. A bude všetkým hovoriť o tom, že nemá talent na angličtinu, že nemá výdrž a že angličtina je len pre vyvolených.Je pochopiteľné, že pri tom dlho nevydrží,

1 – Keď nevie, alebo si nie je istý, čo má robiť keď je začiatočník, stredne pokročilý, alebo pokročilý a kvôli tomu mu opadne motivácia

2 – Keď mu učenie trvá dlho,

  • lebo nevie, ako sa má učiť
  • lebo nevie, ako má porozumieť rozdielom medzi anglickou a slovenskou gramatikou
  • lebo nevie, ako si má zapamätať slovíčka, frázy a vety, lebo má obavy z výslovnosti, lebo sa bojí začať hovoriť, lebo si nevie zapamätať správnu výslovnosť
  • kvôli čomu…

3 – nemá krátkodobé výsledky, ktoré by ho motivovali ísť ďalej (na nete bolo skvelé video o tom, že akcia veľmi zriedkavo nasleduje motiváciu, ale naopak, motivácia veľmi často nasleduje akciu – jednoducho treba ísť do akcie, aby mal človek výsledky, ktoré ho motivujú ísť ďalej)

4 – a hoci sa večný začiatočník snaží pravidelne sa k angličtine vracať…

…každý normálny človek potrebuje mať krátkodobé výsledky,
aby mu vydržalo nadšenie pokračovať v danej činnosti…

aby sa jeho iskrička nádeje… nádeje, že sa to naučí… rozhorela v epický plameň angličtiny… aby ho to bavilo napríklad tak, ako angličtina baví našich klientov.

Bez bodov 1,2,3 ale iskrička tohoto večného začiatočníka v Zemi Zmätku, Zabúdania a Zúfalstva zhasne. A chuť učiť sa angličtinu na 2-3 roky zmizne. Pričom je to o tej Zemi Zmätku, cez ktorú sa musíš dostať, aby si sa niečo (nielen angličtinu) naozaj naučil.

V Zemi Zmätku, Zabúdania a Zúfalstva na teba číha množstvo nástrah. Sú to problémy s učením, ktoré zažíva v malom množstve 100% populácie. A vo veľkom množstve… povedal by som… mojim odborným odhadom… 98% populácie.

Čo sú tieto nástrahy? A ako som na tento odhad prišiel?

??

V roku 2013 sme robili dotazník, kde sme sa ľudí pýtali, aké sú ich problémy s učením cudzích jazykov a s učením v školách. Toto nám poslali ako odpovede (jeden človek, jedna odpoveď).

Stovky rôznych problémov s učením, ktoré sa týkajú 7-8 rôznych oblasti. Na to, aby si sa týmto nástrahám pri učení cudzieho jazyka vyhol, potrebuješ správneho sprievodcu.

Blue box na rozmýšľanie

Keď sme chodili do školy, tak nás nikto neučil, ako sa máme učiť. Nikto nám nepovedal o technikách efektívneho učenia, ani o Zemi Zmätku, Zabúdania a Zúfalstva. Iba nám prikazovali, čo máme robiť, aby sme automaticky opakovali a veľmi nepremýšľali.

Či to bolo tým, že učitelia nikdy nepoznali techniky efektívneho učenia, alebo to bolo tým, že náš vzdelávací systém vznikol z pruského vzdelávacieho systému z 19. storočia, ktorý bol vymyslený na kontrolu obyvateľstva… to je v tejto chvíli jedno.

Výsledkom bohužiaľ je, že ľudia ani len nevedia, že existuje nejaká Zem Zmätku, Zabúdania a Zúfalstva. A už vôbec nevedia, že sú nejaké cestičky ako sa vzdelávať a cez túto Zem prebehnúť.

Už po 9 rokoch na základnej škole má väčšina detí spojenú so vzdelávaním absolútnu nechuť a iba málo z tých, ktorí dokončia vysoké školy, pokračujú a vzdelávajú sa ďalej (a z nich iba malé percento sa dostane k technikám efektívneho učenia).

Vyššie sú len problémy, ktoré majú ľudia pri učení cudzích jazykov. To nespomínam problémy pri učení vecí do školy, do práce, pre kariéru, pre biznis… to je ďalšia, raz taká várka problémov.

O tejto Zemi Zmätku nikto nehovorí. Všetci sú takí, že „ja na to nemám hlavu,“ alebo „ja na to nemám talent.“ Houby!

Máš problémy v učení, ktoré sa dajú špecifikovať a chýbajú ti na ne funkčné a overené riešenia!

A samozrejme, že ťa potom frustruje, keď sa niečo učíš a máš v tom zmätok. Ale jeden z hlavných princípov učenia je, že zmätok predchádza porozumeniu. Najprv máš zmätok, potom sa ti vyjasní. Najprv je búrka, potom sa vyjasní. Potrebuješ vytrvať!

Samozrejme, je skvelé, keď máš skúseného sprievodcu. Kvôli tomu napríklad v online kurze AngličtinaRýchlo posielame klientom e-maily, v ktorých ich povzbudzujeme, aby v učení angličtiny vytrvali a vydržali. Kvôli tomu tiež ponúkame klientskú podporu behom celej doby trvania tvojho štúdia angličtiny u nás. Nie 3 mesiace, nie 6… ale dokým sa tú angličtinu nenaučíš. A samozrejme, čím lepšie otázky sa nás spýtaš, tým ti vieme lepšie poradiť a tým skôr sa v angličtine posunieš ďalej.

Ale ja naozaj nemám čaaaas, panikaaaaaa

Stáva sa nám však… občas… že sa niekto absolútne s angličtinou ponáhľa a potrebuje mať pocit, že hrr hrrr, musím robiť na angličtine hneď teraz, lebo ma čaká (doplň nejakú akciu, kvôli ktorej môžeš potrebovať angličtinu). Nemôžem strácať čas s technikami efektívneho učenia, hrr hrr, daj mi angličtinu, daj, daj.

Avšak riešením na takýto problém nie je vynechať techniky efektívneho učenia. Je to niečo úplne iné:

  1. pochopiť techniky efektívneho učenia a potom ich intenzívne v praxi uplatňovať (či už na zapamätanie desiatok slovíčok za hodinu, alebo na rýchlejšie porozumenie gramatike)
  2. vyčleniť si viac času na aktívne učenie (obetovať iné veci, vypustiť ich dočasne zo života (stáva sa ti, že nemáš čas? V skutočnosti to nie je o čase, ale o organizácii tvojich aktivít, kde sa príliš dlho venuješ neproduktívnym aktivitám a príliš málo času sa venuješ tomu, čo je skutočne dôležité))
  3. pochopiť, že si to nemal toľko odkladať, mal si začať o mesiac-dva skôr, a že teraz musíš rátať s tým, že to dáš o mesiac-dva neskôr

A skutočne sa chceš púšťať do aktivity (učenie nového jazyka / celého predmetu / vysokej školy), ktorá ti má zožrať stovky, možno tisícky hodín tvojho času a nechceš si predtým naplánovať ako to máš spraviť?

Nuž…

„Ak zlyháš v plánovaní, tak plánuješ tvoje zlyhanie.“ – Ben Franklin

.

.

Ako… ja to chápem.

Ja mám tiež termíny, ktoré musím dodržať. A máme bežne klientov, ktorí sú v časovej tiesni.

Každý mesiac za nami príde niekto, kto odišiel do Anglicka, alebo USA, aby sa naučil angličtinu. Ale po niekoľkých mesiacoch v zahraničí sa naučil akurát dobre po poľsky.

To nie je vtip.

Takýto človek potrebuje angličtinu rýchlo, čo najrýchlejšie.

Ak však takýto klient vie použiť techniky efektívneho učenia, mal by si ich použiť aj ty.

Preto…

Ak si v časovej tiesni, mal by si

  1. čo najskôr spoznať techniky efektívneho učenia
  2. potom sa s nimi učiť angličtinu intenzívnejšie a dlhšie, než si pôvodne zamýšľal

Nástrah (problémov v učení), ktoré na teba striehnu v Zemi Zmätku je jednoducho príliš veľa.

Záver a čo nás čaká nabudúce

Pri toľkých problémoch s učením ti možno napadá, či som ja ten správny sprievodca na tvojej ceste efektívneho učenia. Možno máš otázky ako…

Viem ti pomôcť naučiť sa angličtinu a vzdelávať sa rýchlejšie?

Viem ti dať jednoduché riešenia na všetky problémy odfotené vyššie?

A viem ti dať riešenia, ktoré ti umožnia vyriešiť viaceré problémy s učením naraz, aby si nemusel riešiť každý zvlášť?

.

Pozri…

V prvom článku sme prešli úvod do techník efektívneho učenia a to, prečo sa vôbec efektívne vzdelávať a učiť.

Minule sme prešli spôsoby efektívneho sústredenia, vďaka ktorým sa už teraz vieš lepšie sústrediť, vďaka čomu čítaš tento článok a lepšie rozumieš všetkému, čo ťa tu učím.

Vďaka dnešnému článku rozumieš tomu, že keď chceš niečomu naozaj porozumieť, tak tomu musíš nielen venovať svoju pozornosť, ale preniknúť do podstaty problému… napríklad pizzou porozumenia.

Nabudúce budeme pokračovať s ďalšou technikou správneho pochopenia… a konečne sa dostaneme k 2 technikám pre tvoje lepšie zapamätanie.

V piatej, poslednej časti tejto série, prejdeme to, ako toto všetko použiješ v praxi.

.

.

Pokračovanie zverejním… keď sa k tomu dostanem.

Čo zatiaľ?

Zatiaľ ma zaujíma tvoj názor:

Čo si si doteraz odniesol z tejto série o efektívnom učení?

V čom bol pre teba tento dnešný článok prínosný?

A ak máš otázku, tak sa ju spýtaj čo možno najkonkrétnejšie, ako vieš, aby si mohol dostať tú najlepšiu možnú odpoveď 😉


Martin Hlinka
Martin Hlinka už od roku 2011 prináša na Slovensko techniky efektívneho učenia, o ktorých sa prostredníctvom jeho webov dozvedelo viac ako trištvrte milióna ľudí. Je autorom kníh a kurzov, ktorými si prešlo vyše 3000 klientov. Verí, že gramotní 21. storočia sú tí, ktorí sa vedia učiť a vzdelávať a že každý sa môže naučiť učiť sa a vzdelávať sa. Preto pomáha študentom a profesionálom vzdelávať sa rýchlejšie a lepšie. A vďaka technikám efektívneho učenia umožňuje naučiť sa angličtinu a iné cudzie jazyky aj ľuďom, ktorí na jazyky „nemali talent.“

20 komentáre

  1. Palo píše:

    super clanok 🙂
    Najviac sa mi paci pizza porozumenia. Skvela metafora. Aj pizzu zacnem jest najprv od stredu – teda porozumiem principom vzdelavania, az potom sa naucim techniky, az potom ich pouzijem na to, aby som sa ucil to, co sa ucit potrebujem.

    • Tím AngličtinaRýchlo píše:

      Dakujem ti za komentar, Palo.
      Presne tak, rovnako funguje aj strategia ucenia, ktoru vyuzivame v nasich kurzoch s technikami efektivneho ucenia.

  2. Imrich G. píše:

    Martin, tá zem zmätku mi pripomína moje dlhoročné učenie angličtini. Vždycky sa toho pustím a začne to byť ťažké. Po čase ma to úplne prestane baviť. Čo mám robiť?

    • Tím AngličtinaRýchlo píše:

      Ahoj Imrich,
      s podobnou prekazkou bojovali aj mnohi nasi klienti.
      Preto v nasom kurze AnglictinaRychlo dostanu klienti ako jednu z prvych uloh vypracovat si cvicenie, kde si ujasnia svoju vnutornu motivaciu pre ucenie sa anglictiny. Vdaka tomu, ze si svoju motivaciu casto pripominaju, stale maju pred ocami obraz toho, co chcu ucenim sa anglictiny dosiahnut.
      Prave to ich taha stale vpred aj po dobu niekolkych mesiacov.

  3. Lukáš píše:

    Strom efektivního učení, zem zmatku, nebo co je to vlastně princip a jak ho využít při učení – kupa zajímavostí… mám pocit, že hlavně zem zmatku jsem zažíval v angličtině a zažívám dodnes v řadě dalších oborů – je čas to změnit – uchopit věci jinak – díky za „článoček“ 🙂

    • Tím AngličtinaRýchlo píše:

      Dakujem Lukas, som rad, ze si sa v clanku tiez nasiel 🙂
      V akych dalsich oblastiach sa zvyknes zatulat do zeme zmatku?

      • Lukáš píše:

        Díky za dobře mířenou otázku. Napadá mě potom opačná úvaha: v kterých oblastech jsem se ze zmatku vůbec vymotal? A přece jich řada je, např. pracovní, technické věci, kde jsem denně X let, a dlouholeté koníčky jako veslování, kytara. U nových věcí které se učím, vidím zem zmatku, ale teď už vím jak ji překonávat! Díky

        • Tím AngličtinaRýchlo píše:

          Super, Lukas. V tom pripade si pri tych veciach vydrzal a bol si trpezlivy. Vdaka tomu si presiel zo zmatku k pochopeniu.

  4. terka píše:

    Ahoj, dalsi clanok, nabity informaciami, super 🙂 Pacila sa mi cast o Strome poznania a o tom, ze by sme mali vediet, co bude dalej, preco sa ucime to, co sa ucime, preco je to dolezite.. Na strednej skole som sa musela ucit kopec veci, pri ktorych mi chybal nejaky taky sirsi kontext a zmysel – preco vlastne sa ucim o Punskych vojnach 😀 ?? Samozrejme sa s tym potom stracala aj motivacia. Taky ten vacsi kontext a nadhlad a prehlad toho, co ich caka by podla mna deti velmi ocenili, bez ohladu na vek. Mozno tento clanocek inspiruje nejakych ucitelov a vytvoria ziakom na zaciatku noveho polroku nejake vizualne plany na styl RPG hry 🙂

    • Tím AngličtinaRýchlo píše:

      Dakujem za komentar, Terka 🙂 paci sa mi najma tvoj napad pre ucitelov. Este by sa k tomu hodilo studentom dodat, ako tie punske vojny suvisia so sucasnostou a preco je to pre nich aj dnes dolezite.

  5. Mišo B. píše:

    Zaujímavé, princíp 5x prečo využívam na sebe, ale chcel by som vedieť, ako si sa dopracoval k tomu číslu. Prečo práve 5? Ja si zvyčajne kladiem oveľa viac otázok :DDD Niekedy si ich musím dať aj dvadsať, kým nájdem v sebe odpoveď. Je dobré ale, že o tom píšeš, lebo podľa mňa veľa ľudí ani nevie, že môžu takýmto spôsobom ísť do hĺbky a pritom je to tak jednoduché.

    • Tím AngličtinaRýchlo píše:

      Dakujem za komentar Miso.
      5x preco je metoda, ktorou sa hladaju korenove priciny problemov, prekazok, ci uzkych miest v procesoch. V anglictine sa nazyva „5 Whys“ a vynasli ju v Toyote v Japonsku pred desiatkami rokov, ked sa snazili zjednodusit vyrobne procesy automobilov a setrit naklady na zbytocne kroky v procesoch. 5x vychadza zo skusenosti, ze bezne sa po 5 opytaniach sa doslo ku korenu problemu a viac otazok nebolo treba.

  6. Marta píše:

    Ahoj, vďaka ti za tento článok, konečne som pochopila, prečo som mala taký problém, naučiť sa francúzštinu. Nadchla som sa pre ňu. Veď je to krásny jazyk, nie? Ale v jazykovke prišiel na prvej lekcii papier a na ňom zoznam toho, ako sa čo vyslovuje (čože? toľko pravidiel??) a potom hneď aj tá ich krkolomná gramatika – samé výnimky, výnimky z výnimiek už na prvých hodinách… Proste úplný zmätok, zúfalstvo. Mýlila som sa, nevedela som si to poriadne zapamätať. Zabúdala som okamžite. Krátkodobé výsledky boli u mňa veľmi chabé. Viem si vypýtať pohár vína a povedať číslo 99 (ha! to je výkon, čo?) ale tak s tým by som sa vo Francúzsku ďaleko nedostala… Viac si pamätám útržky z pesničiek Vanessy Paradis, ktorú som počúvala ako malá 🙂 Skrátka, motivácia ma opustila po asi dvoch mesiacoch, keď som zistila, že tomu proste nerozumiem, je to pre mňa ťažké, že je to veľmi odlišné od slovenčiny a od hocičoho čo poznám a nebaví ma vlastne ani učiť sa v skupine, lebo všetci sú rovnako zmätení alebo ešte viac domotaní ako ja… Možno by som mala ísť na tvoj kurz :))Nepripravuješ do budúcna aj FR? Díky, Marta.

    • Tím AngličtinaRýchlo píše:

      Ahoj Marta, dakujem ti za komentar.
      Mnohi ludia sa vrhnu do veci s takymto nadsenim a po case, ked si uvedomia, co vsetko bude obnasat dosiahnutie ich ciela a ked im najma zo zaciatku nejde, s tym seknu. Je to skoda.
      V nasom kurze by si si najprv ujasnila vnutornu motivaciu, stanovila si ciel, na aku uroven sa chces vo francuzstine dostat, az potom by si isla na samotne ucenie jazyka. Uz v tomto bode by si sa zaviazala sama sebe, ze na tom budes kazdy den zodpovedne pracovat. Zaroven ta nezavalime vsetkou gramatikou, pouckami, ci vynimkami. Takto sa nikto nenaucil svoj materinsky jazyk, ucil sa pocuvanim, premyslanim, spajanim si veci. Rovnako funguju aj techniky efektivneho ucenia v kurze AnglictinaRychlo.
      Do buducna urcite pripravime aj kurz na francuzstinu 🙂 V kazdom pripade, mame aj klientov, ktori sa pomocou kurzu AnglictinaRychlo ucia ine jazyky, napr. rustinu, spanielcinu, ci nemcinu….a funguje im to.
      Viac si o kurze mozes pozriet tu: https://www.anglictinarychlo.sk/online-kurz-anglictina-rychlo/

  7. Eva píše:

    Dakujem za tip na Khan academy, mam doma dvoch skolakov, urcite vyuzijeme 🙂 Nepoznate nahodou nieco podobne aj pre dospelakov na prakticke “dospelacke” vedomosti? Napriklad nejake jednoduche navody pre motoristov (ako vymenit koleso a pod)alebo ako si navrhnut zahradu, stavebne upravy a tak..? A aby to bolo jednoducho podane..my Husakove deti chceme tiez rozumiet ;-)) Vdaka vopred

    • Tím AngličtinaRýchlo píše:

      Ahoj Eva, vdaka za komentar.
      Khan Academy urcite vyuzi s detmi, pomoze im to.
      Je super, ze sa chces aj v dospelosti dalej vzdelavat v zrucnostiach do zivota. Na YouTube mozes najst mnozstvo videi na temy „urob si sam“. Tie najlepsie su zvacsa v anglictine. Moj otec sa naucil pracovat s AutoCAD-om z anglickych YouTube videi a navrhol mnoho veci do jeho domu.
      Ako si na tom s anglictinou ty?

  8. Martin píše:

    Wau. Dakujem za aha-efekt, ktory prisiel pri citani.
    Teraz som pochopil, preco si zo skoly vobec nepamatam dejepis a naopak ovladam biologiu. Dovodom je to slovo „PREČO?“ …dejepis sme mali ako ciste memorovanie bez suvislosti a naopak pri biologii som isiel vzdy do hlbky a chcel som pochopit procesom a pricinam.
    To iste v sucasnosti plati aj pre moj pracovny zivot. Ked som nasiel oblast, o ktorej chcem vediet do hlbky vsetko, nevnimam to zrazu ako povinnu pracu ale ako neustale ucenie sa a akusi vasen.

    A uz sa vobec necudujem, preco sa moj maly synovec neustale pyta „Aaa precooo?…a precooooo? > ona sa len snazi porozumiet svetu a „ist do hlbky“.

    Super clanok.
    PS: Dakujem za novu myslienku: „akcia veľmi zriedkavo nasleduje motiváciu, ale naopak, motivácia veľmi často nasleduje akciu“. Putuje na plochu monitoru 😀

    • Tím AngličtinaRýchlo píše:

      Ahoj Martin, dakujem ti za komentar. Som rad, ze si si vdaka clanku uvedomil, ako chapanie veci v suvislostiach umoznuje preniknut do ich hlbky a dokonca si ich oblubit 🙂 Presne tak, deti chcu veciam okolo seba porozumiet a nie biflovat sa ich. Biflovat sa naucia az v skole.
      Verim, ze ti nova myslienka umozni pretavit motivaciu do mnohych akcii v tvojom zivote.

  9. Marian N. píše:

    Dakujem, za opat skvely clanok 🙂 Paci sa mi ako to postupne do seba zapada a vytvara mi to dobry obraz, ako to efektivne vzdelavanie funguje. Z tohoto clanku bola zaujmava metoda Pizza porozumienia. Viem ze potrebujem rozumiet zakladnym principom temy, ktoru sa ucim, aby som sa mohol venovat niecomu pokrocilejsiemu. Ked napr. na YB vidim nejaky pokrocily tutorial, ktory ma zaujme a mam chut sa to naucit… Mozem sa ho nejak naucit, ale budem aj tak trocha zmeteny(ze vlastne preco toto a tamto tak funguje), lebo nemusim vediet zakladne principy k danej teme a nemam ich „odzite“. 5P a pytanie otazok je super, chcem to viac vyuzivat v praxi… Paci sa mi tiez myslienka: akcia veľmi zriedkavo nasleduje motiváciu, ale naopak, motivácia veľmi často nasleduje akciu.

    • Tím AngličtinaRýchlo píše:

      Ahoj Marian, dakujem ti za komentar.
      Realne, aj ked vidis nejaky tutorial a nerozumies vsetko, mozes tiez vyuzit metodu 5x preco. Vdaka tomu sa dostanes hlbsie do temy az po bod, ked uz ti to bude davat zmysel.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *